احتمال افزایش تعرفه بیمه خودرو در کانادا: چه عواملی باعث گران شدن بیمه خودرو می‌شود؟

گزارش جدید Ratesdotca نشان می‌دهد که به احتمال زیاد نرخ بیمه خودرو در سال جاری افزایش می‌یابد. 

بین دسامبر ۲۰۲۲ و دسامبر ۲۰۲۳، تعرفه بیمه خودروهای سواری در کانادا شش درصد افزایش یافت. کارشناسان انتظار دارند که این روند در سال ۲۰۲۴ هم ادامه دار باشد. 

یکی از عوامل مهم در افزایش تعرفه بیمه خودرو، افزایش سرقت خودرو در سراسر کاناداست. در سال گذشته بیش از ۸۰ هزار وسیله نقلیه به سرقت رفته است که هزینه زیادی برای شرکت‌های بیمه داشته است. 

تورم، افزایش هزینه قطعات خودرو و افزایش هزینه تعمیرات و نگهداری هم یکی دیگر از عواملی است که روی تعرفه بیمه تاثیر می‌گذارد. هزینه قطعات خودرو، نگهداری و تعمیرات در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته حدود ۵٫۶ درصد بیشتر شده. 

وسایل نقلیه مدرن، مجهز به فناوری‌های پیشرفته‌ای مثل دوربین‌های دید عقب و سنسورهای سپر هستند. تعمیرات این قطعات پیچیده‌ و هزینه بر است. همین مسئله باعث شده تا شرکت‌های بیمه نرخ خود را بالا ببرند. 

تعمیرات خودروهای برقی (EV) هم پر هزینه است و به تکنسین‌های آموزش دیده نیاز دارد، بنابراین معمولا نرخ بیمه این نوع خودروها بالاتر از سایر وسایل نقلیه است. 

با در نظر گرفتن همه این مسائل، شرکت‌های بیمه تصمیم می‌گیرند که نرخ بیمه خودرو را افزایش دهند. لازم به ذکر است که قبل از اعلام عمومی افزایش نرخ، نرخ‌های جدید باید توسط مقامات نظارتی هر استان تایید شود.