آیا تا حالا اصطلاح Chronic absenteeism یا همان «غیبت مزمن» را در مورد حضور در کلاسهای درس شنیدهاید؟
این اصطلاح یعنی دانشآموز بیش از ۱۰ درصد روزهای مدرسه را از دست بدهد، یعنی تقریبا دو روز در ماه. این مشکل در دوران پاندمی کرونا به شدت افزایش پیدا کرد و هنوز هم در بسیاری از کشورها، از جمله کانادا کاهش نیافته است.
برای مقابله با این مشکل، دولت آنتاریو طرحی را معرفی کرده که بر اساس آن حضور در مدرسه روی نمرات تاثیر خواهد داشت. این قانون فعلا فقط برای دبیرستانها اجرا میشود.
این طرح از پاییز آینده در دبیرستانهای آنتاریو اجرا میشود و حتی احتمال دارد در آینده گستردهتر هم بشود.
طبق این طرح، حضور دانشآموزان، ۱۵ درصد نمره پایههای نهم و دهم و ۱۰ درصد نمره پایههای بالاتر را تشکیل میدهد.
غیبتهای موجه مانند بیماری یا شرکت در فعالیتهای جانبی مدرسه در طرح جدید در نظر گرفته نمیشود، اما غیبتهای غیرموجه باعث کاهش نمره میشود.
منتقدان طرح جدید میگویند این روش ممکن است باعث شود دانشآموزانی که دچار مشکل هستند، بیشتر آسیب ببینند و حتی احتمال ترک تحصیل در آنها افزایش یابد.
به گفته کارشناسان دلیل غیبت دانشآموزان همیشه تنبلی نیست. برخی به دلیل مشکلات خانوادگی، مشکلات روانی یا قلدری دیگران در مدرسه، کمتر به کلاس میروند.
آنها معتقدند بهتر است مدارس به جای تنبیه، ابتدا دلیل غیبتها را بررسی و برای حل آن اقدام کنند.
گفتنی است که بر اساس آمار دولت آنتاریو، فقط ۴۰ درصد دانشآموزان دبیرستانی در سال تحصیلی ۲۵–۲۰۲۴ به طور منظم در کلاسها حضور داشتند، در حالی که این رقم قبل از پاندمی، ۶۰ درصد بوده.
در مدارس ابتدایی هم این رقم از ۷۰ درصد به حدود ۵۵ درصد کاهش یافته است.