بحران اورژانس‌های کانادا: از هر ۱۰ بیمار یک نفر بیش از ۴۸ ساعت منتظر بستری می‌ماند

گزارش جدید «موسسه اطلاعات سلامت کانادا» (CIHI) نشان می‌دهد زمان انتظار برای بستری شدن بیماران در اورژانس‌های کانادا به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، در سال مالی ۲۵-۲۰۲۴، از هر ۱۰ بیماری که نیاز به بستری در بیمارستان داشتند، یک نفر بیش از ۴۸ ساعت در اورژانس منتظر مانده. این در حالی است که در سال مالی ۱۹-۲۰۱۸، این زمان بیش از ۳۶ ساعت بوده.

این گزارش دلیل اصلی افزایش زمان انتظار را کمبود ظرفیت اورژانس‌ها، دشواری دسترسی به خدمات درمانی، فشار بر سیستم سلامت و افزایش جمعیت سالمندان عنوان کرده است.

در این گزارش آمده است که از هر پنج بزرگسال کانادایی، نزدیک به یک نفر پزشک یا مرکز درمانی ثابت ندارد. به همین دلیل بسیاری از افراد دیرتر برای درمان مراجعه می‌کنند و بیماری آن‌ها شدیدتر می‌شود. این موضوع باعث می‌شود مدت بستری بیماران طولانی‌تر شود و تخت‌های بیمارستانی برای مدت بیشتری اشغال بماند.

همچنین حدود ۳۲ درصد از بیماران اورژانس هم‌زمان با چند بیماری مختلف به بیمارستان مراجعه می‌کنند. این بیماران به آزمایش‌ها، تصویربرداری و بررسی‌های بیشتری نیاز دارند و همین موضوع زمان درمان را افزایش می‌دهد.

گزارش به افزایش جمعیت سالمندان هم اشاره می‌کند. با وجود پیشرفت‌های پزشکی و افزایش امید به زندگی، تعداد افرادی که به درمان‌های پیچیده نیاز دارند نیز بیشتر شده است.

همچنین بر اساس آمارها، حدود ۵۰۰ هزار نفر در سال گذشته پیش از ویزیت پزشک، اورژانس را ترک کردند.

حدود ۱۶ هزار بیمار هم در سال مالی ۲۵-۲۰۲۴، در حالی که در انتظار دریافت خدمات درمانی بودند، جان خود را از دست دادند. این افراد حدود ۰٫۱ درصد از کل مراجعه‌کنندگان به اورژانس‌ها را تشکیل می‌دهند.

این گزارش تاکید می‌کند حدود دو سوم افرادی که به اورژانس مراجعه می‌کنند، به مراقبت فوری یا بسیار فوری نیاز دارند. این تعداد نسبت به سال مالی ۱۹-۲۰۱۸ حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

پژوهشگران نتیجه گرفته‌اند که برای کاهش ازدحام اورژانس‌ها، باید مشکلات موجود در سایر بخش‌های نظام سلامت، از جمله کمبود تخت‌های بیمارستانی برطرف شود.