بازار مسکن کانادا در پاییز بهتر خواهد شد: به خصوص برای خانه‌اولی‌ها

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که شرایط بازار مسکن کانادا در پاییز امسال به گونه‌ای رقم خواهد خورد که خریداران بیشتری (به ویژه خانه اولی‌ها) بتوانند وارد بازار مسکن شوند، مخصوصا در بخش‌های گران‌تر بازار که پیش از این ورود به آن برای خریداران سخت بوده. 

علیرغم سه کاهش متوالی نرخ بهره توسط بانک مرکزی کانادا، بازار مسکن در بهار و تابستان امسال راکد بود. کارشناسان مسکن بر این باورند که بخشی از راکد بودن بازار در تابستان به این دلیل است که طبق الگوهای پیشین، معمولا تابستان فصل رونق بازار مسکن در کانادا نیست و بخشی دیگر نیز به خاطر این است که کاهش نرخ بهره در ماه‌های جون و جولای چندان زیاد نبوده که خریداران را ترغیب به ورود به بازار کند. 

طبق نظر اقتصاددانان، با ادامه روند کاهش نرخ بهره، شرایط خرید مسکن تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ بهتر خواهد شد زیرا خریداران بیشتری به بازار اعتماد می‌کنند و از طرف دیگر شرایط بهتری برای دریافت مورگج فراهم خواهد شد. در این میان، برخی از خریداران ممکن است ترجیح دهند که منتظر کاهش بیشتر نرخ بهره باشند تا بلکه بتوانند یک مورگج با شرایط بهتر بگیرند. 

کارشناسان اقتصادی می‌گویند نرخ‌های بهره پایین ممکن است برخی خریداران را در نهایت به خرید ترغیب کند، اگرچه فعالیت کلی بازار ممکن است همچنان عقب‌تر از دوران قبل از پاندمی کرونا باشد. این موضوع نشان‌دهنده‌ این است که اگرچه موانع ورود به بازار مسکن کمتر شده، اما هنوز تا رسیدن به شرایط ایده‌آل (مثل دوران پُر رونق قبل از پاندمی کرونا) فاصله داریم. 

در سوی دیگر ماجرا با هجوم خریداران به بازار مسکن، احتمالا فروشندگان در یک بازار رقابتی، قیمت مسکن‌های خود را افزایش می‌دهند و این شاید به منزله عقب‌نشینی برخی از خریداران بالقوه باشد. 

بنابراین چندان دور از انتظار نیست که با وجود کاهش نرخ بهره در آینده شاهد افزایش قیمت مسکن باشیم. طبق گزارش Re/Max انتظار می‌رود قیمت مسکن تا پایان سال در بیشتر بازارهای مسکن کشور بین ۱ تا ۶ درصد افزایش یابد. احتمالا قیمت مسکن تا پایان سال در تورنتو یک کاهش ۲ درصدی دارد.