افزایش دیدگاه منفی نسبت به مهاجران در کانادا نمود دیگری از سیاست‌های مهاجرتی

کانادا که زمانی به عنوان مهد استقبال از نیوکامرها شناخته می‌شد، حالا چهره دیگری به خود گرفته. چند سالی است که مردم کانادا از سیاست‌های مهاجرتی این کشور انتقاد می‌کنند و این باعث شده بسیاری از افراد، مشکلات کشور را به زیاد بودن تعداد مهاجران نسبت دهند. 

همین دیدگاه منفی نسبت به افزایش مهاجران، موجب کاهش محبوبیت جاستین ترودو و دولت اقلیت لیبرال او نیز شده است چرا که کانادایی‌ها او و سیاست‌هایش را مسئول افزایش تعداد مهاجران و به تبع آن مشکلات کشور می‌دانند.

طبق آخرین گزارش اداره آمار کانادا، میزان جرائم ناشی از نفرت نژادی یا قومیتی در سال ۲۰۲۳ نسبت به ۲۰۱۹ تقریبا دو برابر شده و بسیاری از مردم کانادا به دنبال تغییر شرایط فعلی هستند مواردی مانند افزایش جرم و جنایت، گرانی و بحران مسکن را همه فریاد می‌زنند و به دنبال تغییرند.

نظرسنجی ماه گذشته Leger نشان داد که ۶۵ درصد مردم کانادا معتقدند کانادا بیش از حد مهاجر قبول کرده و این مسئله باعث کمبود مسکن و خدمات درمانی برای خود کانادایی‌ها شده است.

یکی از اقلیت‌هایی که اخیرا آزار و اذیت نسبت به آنها افزایش یافته، اقلیت سیک (Sikh) است که به خاطر ظاهر کاملا متمایزی که دارند، به راحتی قابل تشخیص هستند. البته نژادپرستی آن اندازه که در کشورهای دیگر رواج دارد هنوز در کانادا به چشم نمی‌خورد.

به نظر می‌رسد موج ضد مهاجر فعلی در کانادا فاکتور خیلی مهمی در انتخابات فدرال سال ۲۰۲۵ باشد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند در صورتی که انتخابات زودهنگام برگزار شود، پیر پالیو (رهبر حزب محافظه‌کار) که یکی از منتقدان سرسخت سیاست‌های مهاجرتی دولت فدرال است، رای اکثریت را کسب خواهد کرد.