دستگیری یک شهروند ایرانی-آمریکایی در تگزاس به جرم صادرات غیرقانونی فناوری به ایران

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای از بازداشت یک شهروند دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی به اتهام صادرات غیرقانونی فناوری آمریکایی به ایران خبر داده است. 

نام این فرد «غلامرضا گودرزی» معروف به «ران گودرزی» اعلام شده که ساکن شهر پورتر در تگزاس است. او در تاریخ ۳۰ آگست در فرودگاه جورج بوش دستگیر شده. 

این مرد ۷۶ ساله به قاچاق قطعات و اجزای مورد استفاده در تولید هواپیماهای بدون سرنشین و با سرنشین از آمریکا به ایران متهم شده است. طبق بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، آقای گودرزی تا زمان فرا رسیدن اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات خود (۵ سپتامبر) در بازداشت به سر می‌برد. 

به گفته دستیار اجرایی بخش امنیت ملی FBI، قاچاق غیرقانونی فناوری‌های حساس ایالات متحده به یک کشور خارجی، امنیت ملی را به خطر می‌اندازد و یکپارچگی قوانین تجارت را خدشه‌دار می‌کند. وی همچنین تاکید کرده که آمریکا صادرات غیرقانونی فناوری پیشرفته کشورش را به دشمنان خود تحمل نخواهد کرد. 

اسناد و شواهد حاکی از آن است که غلامرضا گودرزی در ۵ سال اخیر به صورت غیرقانونی قطعات هواپیما و همچنین قطعات صنایع نفتی و حفاری را به ایران صادر کرده است. 

وی بارها اجزا و قطعات مختلف از جمله فناوری‌های مورد استفاده در پهپادها و ژنراتورها را در چمدان خود مخفی کرده و اغلب از طریق سفر به امارات متحده عربی به ایران رسانده. 

اگر آقای گودرزی در این پرونده مجرم شناخته شود، ۱۰ سال زندان و حداکثر ۲۵۰ هزار دلار جریمه نقدی در انتظار او خواهد بود. 

پیش از این در ۱۴ آگست، وزارت دادگستری ایالات متحده یک شهروند ایرانی-آمریکایی دیگر به نام «Jeffrey Chance Nader» را به تلاش برای صادرات غیرقانونی قطعات هواپیماهای آمریکایی به ایران متهم کرده بود.