پایان توافق NDP با دولت جاستین ترودو: آیا انتخابات زودهنگام در پیش است؟

امروز چهارشنبه ۴ سپتامبر، جگمیت سینگ (رهبر حزب NDP کانادا) اعلام کرده که به توافق خود با دولت لیبرال پایان می‌دهد. 

این توافق که با عنوان «supply-and-confidence» شناخته می‌شد، به دولت لیبرال و جاستین ترودو کمک می‌کرد با وجود داشتن اقلیت در پارلمان، در قدرت بماند. 

سینگ این تصمیم را برای این گرفته چون معتقد است که حزب لیبرال برای حمایت مؤثر از طبقه متوسط ​​و جلوگیری از قدرت گرفتن محافظه‌کاران بسیار ضعیف و در عین حال خودخواه است. او اکنون احساس می‌کند که لیبرال‌ها مردم را ناامید کرده‌اند و دیگر سزاوار فرصت دیگری از سوی مردم کانادا نیستند. 

همین چند روز پیش بود که پیر پالیو (رهبر حزب محافظه‌کار کانادا) نامه‌ای به جگمیت سینگ نوشت و از او درخواست کرد که حمایت از دولت لیبرال را متوقف کند تا انتخابات فدرال به جای سال آینده، اکتبر امسال برگزار شود و جاستین ترودو و حزبش کنار گذاشته شوند. 

در حالی که گمانه زنی‌هایی در مورد احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام به دلیل پایان یافتن این توافق وجود دارد، هنوز هیچ چیزی قطعی نشده و خروج حزب NDP به معنی برگزاری انتخابات زودهنگام نیست. فعلا انتخابات فدرال بعدی برای اکتبر ۲۰۲۵ برنامه ریزی شده است. 

در حال حاضر دولت لیبرال ۱۵۴ نماینده در پارلمان دارد و مجموع آرای حزب محافظه‌کار و نیودموکرات برای سقوط دولت کافی نیست. این بدان معناست که برای برگزاری انتخابات زودهنگام به رای‌ عدم اعتماد بیشتری نیاز است.