سیاه‌سرفه در کانادا شیوع پیدا کرده: تفاوت‌های این بیماری با سرماخوردگی

سیاه‌سرفه در حال شیوع در کاناداست و استان‌های آنتاریو، کبک و نیوبرانزویک از افزایش شدید این بیماری در مقایسه با دوران پیش از کرونا خبر داده‌اند.

سیاه‌سرفه یک بیماری باکتریایی است که معمولا در اواخر تابستان و شروع پاییز شیوع پیدا می‌کند و با باز شدن مدارس، آمار این بیماری (به ویژه در میان دانش‌آموزان) بالا می‌رود.

این بیماری تنفسی، بسیار مُسری است و با هر سرفه و عطسه‌ای که فرد بیمار می‌کند، احتمال سرایت آن بالاتر می‌رود. سیاه‌سرفه بیشتر کودکان را درگیر می‌کند هر چند که افراد در همه سنین می‌توانند به آن مبتلا شوند.

اولین علائم سیاه‌سرفه معمولا بین یک هفته تا ۱۰ روز پس از قرار گرفتن در معرض این باکتری، بروز می‌کند و در ابتدا شبیه سرماخوردگی معمولی است و علائمی مثل تب خفیف، آبریزش و انسداد بینی،‌ آبریزش چشم و سرفه‌های خفیف و گاه به گاه دارد.

اما این بیماری می‌تواند طی چند هفته پیشرفت کند و سرفه‌های خیلی شدید و طولانی به علائم آن اضافه شود. این سرفه‌های شدید خیلی اوقات باعث تنگی نفس و استفراغ می‌گردد. در موارد خیلی شدید سیاه‌سرفه، ممکن است دنده‌ها دچار شکستگی شوند یا رگ‌های خونی چشم فرد بیمار پاره شوند.

این سیکل سرفه‌ شدید ممکن است یک تا ۱۰ هفته طول بکشد. کودکان و خردسالان بیشتر از همه گروه‌های سنی دیگر در معرض آسیب‌های این بیماری هستند و در موارد نادر، این بیماری می‌تواند در خردسالان موجب تشنج و آسیب مغزی و حتی مرگ شود.

با یک تست از مخاط بینی به راحتی می‌شود تشخیص داد که بیماری، سیاه‌سرفه است یا سرماخوردگی و یا آنفلوانزا. بهترین راه مقابله با این بیماری، واکسیناسیون است که در دو ماهگی نوزاد صورت می‌گیرد و در دوره‌های بعدی تکرار می‌شود. یک دوز واکسن برای بزرگسالان و زنان باردار نیز توصیه می‌شود.

از آنتی‌بیوتیک برای درمان این بیماری استفاده می‌شود که بهتر است همان اوایل بیماری مصرف گردد تا از تشدید بیماری جلوگیری کند. نوشیدن زیاد مایعات و استراحت نیز به بهبودی کمک می‌نماید.