در ۴۴ و ۶۰ سالگی بیشتر مراقب خودتان باشید، چون در این دو بُرهه از زمان ناگهان پیر می‌شوید!

اگر در دهه ۴۰ یا ۶۰ زندگی هستید و به تازگی متوجه هجوم مشکلات سلامتی، درد و یا بروز علائم پیری در بدن خود شده‌اید، تعجب نکنید. بر اساس جدیدترین تحقیقات در دانشگاه استنفورد، پیری در انسان یک فرآیند تدریجی نیست بلکه انسان در دو نقطه از زندگی خود یعنی در حدود ۴۴ سالگی و ۶۰ سالگی به صورت ناگهانی پیر می‌شود. 

یافته‌های این تحقیق که به‌تازگی در نشریه «Nature Aging» به چاپ رسیده، نشان می‌دهند که سلول‌های بدن انسان در چند سطح با رسیدن به اواسط دهه چهل و اوایل دهه شصت زندگی دچار ضعف در عملکرد می‌شوند. 

موج اول تغییرات (۴۴ سالگی) شامل تغییر در توانایی متابولیسم کافئین، الکل و چربی و همچنین تغییر در مولکول‌هایی می‌شود که با بیماری‌های قلبی-عروقی مرتبط هستند. 

در موج دوم تغییرات (۶۰ سالگی) نیز مولکول‌های دخیل در عملکرد کلیه‌ها، تنظیم سیستم ایمنی و همچنین متابولیسم کربوهیدرات‌ها دچار تغییر می‌شوند. مولکول‌های مرتبط با فرآیند پیری پوست، عضلات و استخوان‌ها هم در هر دو موج دچار تغییرات ناگهانی می‌شوند. 

این الگو با شواهد قبلی مطابقت دارد که نشان می‌دادند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن به صورت تدریجی افزایش نمی‌یابد، مثلا خطر ابتلا به آلزایمر و بیماری‌های قلبی و عروقی پس از ۶۰ سالگی افزایش شدیدی دارد. 

دانشمندان ابتدا گمان می‌کردند که تغییرات ناگهانی و بروز پیری در اواسط ۴۰ سالگی در زنان به خاطر یائسگی است اما این الگو در مردان هم مشاهده و به این ترتیب نظریه قبلی رد شد. 

نتایج این مطالعه برای دانشمندان بسیار ارزشمند است زیرا آن‌ها بهتر می‌توانند پیش از بروز بیماری‌ها، اقدامات موثری انجام دهند. در واقع تغییر سبک زندگی پیش از رسیدن به این دو موج تغییرات، می‌تواند ما را در کنترل عوارض پیری کمک کند.