سفر دکتر ایمان جهانگیر شهروند ایرانی-آمریکایی به فضا

دکتر ایمان جهانگیر، شهروند ایرانی-آمریکایی، یکی از شش فضانوردی است که روز پنجشنبه ۲۹ آگست، با فضاپیمای شرکت «Blue Origin» به فضا رفت. 

ایمان جهانگیر که یک متخصص قلب و عروق شناخته‌شده و دانشیار پزشکی در دانشگاه Vanderbilt در ایالت تنسی آمریکاست، توانسته پس از گذراندن دوره‌های آموزشی فضانوردی در ناسا و فراز و نشیب‌های بسیار به رویای کودکی خود دست پیدا کند. البته او پیش از این به عنوان یک فضانورد، آموزش دیده و دو بار در shortlist نامزدهای فضانوردی ناسا قرار گرفته است.

شرکت «بلو اوریجین» یک شرکت گردشگری فضایی است که در سال ۲۰۰۰ توسط Jeff Bezos – بنیان‌گذار و مدیر اسبق آمازون – تأسیس شده. 

یکی از پروژه‌های مهم «بلو اوریجین»، راکت New Shepard است که به طور خاص برای گردشگری فضایی ساخته شده و پس از هر پرتاب، قابلیت استفاده مجدد برای ماموریت بعدی را دارد. 

این بیست و ششمین پرواز این راکت فضایی بوده. در پروازهای قبلی، افراد سرشناسی مانند خود جف بزوس و ویلیام شاتنر (بازیگر فیلم Star Trek) حضور داشته‌اند.

این سفر توسط سازمان غیرانتفاعی «Space for Humanity» برنامه‌ریزی و اجرا شده. این سازمان با شعار «سفر به فضا برای همگان» بنیان نهاده شده و بر این باور است که گردشگری فضایی و تجربه دیدن زمین از فضا باعث مثبت شدن نگرش انسان‌ها نسبت به زمین و یکدیگر خواهد شد.

به گزارش بلو اوریجین، این ماموریت کاملاً موفقیت‌آمیز بوده. دکتر ایمان جهانگیر و پنج نفر دیگر (از جمله کارسن کیچن ۲۱ ساله که ظاهرا جوان‌ترین زنی است که تا به حال به فضا سفر کرده است) در ساعت ۸:۱۰ به وقت محلی از فرودگاه فضایی تگزاس برخاستند و سپس در ساعت ۸:۱۹ به زمین بازگشتند. کل این سفر کمتر از ده دقیقه طول کشیده است.

آنها در بالای خط کارمان (مرزی فرضی که فضا به طور رسمی از آن آغاز می‌شود) تقریباً چهار دقیقه نظاره‌گر شکوه زمین از فضا بودند.

ایمان جهانگیر در مصاحبه خود گفته که پس از این سفر با یک دیدگاه جدید نسبت به انسانیت به اتاق کار خود و جراحی باز می‌گردد.