تابعیت کانادا برای مظنون داعش: نادیده‌ گرفته شدن هشدارهای امنیتی

دیروز چهارشنبه ۲۸ آگست، وزیر امنیت عمومی کانادا گزارش مفصلی از پرونده مهاجرتی «احمد فواد مصطفی الدیدی» به کمیته مجلس عوام ارائه داد. این فرد که متهم به توطئه برای انجام عملیات تروریستی است، اواخر جولای در هتلی در ریچموندهیل همراه با پسرش دستگیر شده.

فرد ذکر شده که ۶۲ ساله است همراه پسرش مصطفی الدیدی (۲۶ ساله) دستگیر شده و با ۹ اتهام در خصوص توطئه برای انجام عملیات تروریستی به نفع داعش مواجه است.

طبق گفته‌های وزیر امنیت عمومی، احمد فواد مصطفی الدیدی در فوریه ۲۰۱۸ وارد کانادا شده و در جون همان سال درخواست پناهندگی داده. او در می ۲۰۲۴ تابعیت کانادا را دریافت کرده (سیتیزن شده) و در جولای هم دستگیر شده است.

براساس گزارش گلوبال‌نیوز، الدیدی پدر در ویدیویی مربوط به داعش در سال ۲۰۱۵ دیده شده ولی باز با این حال توانسته شهروندی کانادا را به دست بیاورد.

معاون اجرایی آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) اعلام کرده که ویدیوی مذکور قبلا به رویت این آژانس نرسیده و این نهاد بعد از گزارش گلوبال‌نیوز توانسته به نسخه‌ای از آن در دارک وب دسترسی پیدا کند.

وزیر امنیت عمومی همچنین گفته که سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (CSIS) از خطرناک بودن این دو نفر در ماه جون مطلع شده بوده و این موضوع را در ۲۴ جولای به اطلاع وزیر امنیت عمومی رسانده است.

روند زمانی رویدادها نشان می‌دهد که موارد مشکوکی در پرونده این فرد تروریست وجود داشته که نشان بدهد این فرد خطرناک است اما به آن نشانه‌ها توجه نشده. بر اساس گزارش‌ها، پدر و پسر هر دو متولد مصر هستند.

استادی پرمیت الدیدی پسر در جولای ۲۰۱۹ ریجکت شده بوده و او در فوریه ۲۰۲۲ با ویزای دانشجویی آمریکا توانسته وارد خاک کانادا شود و درخواست پناهندگی بدهد که در جولای ۲۰۲۲ با پناهندگی او موافقت شده است.