فشار دولت آمریکا بر فیسبوک در دوران پاندمی کرونا

مارک زاکربرگ جدیدا طی نامه‌ای به کمیته قضایی نمایندگان مجلس آمریکا گفته که بعضی مقامات ارشد دولت جو بایدن در زمان پاندمی کرونا، فیسبوک را تحت فشار گذاشته بوده‌اند تا برخی از محتواهای طنز و هجو مربوط به کووید ۱۹ را سانسور کند.

این نامه را زاکربرگ در پستی فیسبوکی (و در توییتر) روز دوشنبه ۲۶ آگست منتشر کرده. او از اینکه در آن زمان فیسبوک واکنش محکمی به این درخواست دولت آمریکا نشان نداده، اظهار تاسف نموده و آن فشارها را نابجا توصیف کرده. او گفته ما در آن زمان تصمیماتی گرفتیم که اگر اطلاعات امروز را داشتیم، آن تصمیمات را نمی‌گرفتیم و حالا پشیمانیم.

در دوران پاندمی کرونا، فیسبوک بیش از ۲۰ میلیون محتوا را در مدت یک سال حذف و اعلام کرد این پست‌ها، حاوی اطلاعات نادرست مرتبط با ویروس کرونا یا خلاف سیاست‌های این شرکت بودند. 

زاکربرگ با اظهارات خود در این نامه، به سایر مدیران شبکه‌های اجتماعی، از جمله جک دورسی (مدیر عامل سابق توییتر) پیوسته که از فیلتر بیش از حد محتوا در گذشته، پشیمان هستند.

کارشناسان هشدار می‌دهند که ممکن است انتخاب ریاست‌جمهوری امسال آمریکا نیز با وجود گستردگی استفاده از هوش مصنوعی و سایر ابزارهای تولید اخبار نادرست، تحت تاثیر قرار بگیرد و رای‌دهندگان دچار گمراهی شوند.