تغییرات «عمیق» در روند مهاجرپذیری کانادا

مارک میلر (وزیر مهاجرت کانادا) روز دوشنبه ۲۶ آگست در مصاحبه با CTV News گفته که دولت فدرال در حال بررسی روش‌هایی است تا بتواند تغییرات مهمی در روند پذیرش ساکنان دائم کانادا (مهاجران دارای پی‌آر) بدهد و این تغییرات قرار نیست فقط ظاهری باشند و اثر واقعی نداشته باشند، بلکه قرار است خیلی بزرگ و قابل‌توجه باشند.

با وجود مشکلات زیاد معیشتی و مسکن که مردم کانادا با آنها دست به گریبانند، دولت فدرال تحت فشار قرار گرفته تا از ورود مهاجران بیشتر (چه دائمی و چه موقت) جلوگیری کند و روی این موضوع کنترل بیشتری داشته باشد.

با آنکه پیش از این زمزمه‌هایی از کاهش تعداد کارگران موقت خارجی با دستمزد پایین و همچنین کاهش دانشجویان بین‌المللی شده بود، اما کاهش مهاجران دارای پی‌آر برای اولین بار است که شنیده می‌شود.

دولت فدرال در نوامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که تعداد صدور اقامت دائم را طی سه سال آینده در سطح ثابتی نگه می‌‌دارد. قرار است در سال جاری ۴۸۵ هزار اقامت دائم و در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ سالانه ۵۰۰ هزار اقامت دائم صادر شود. این تعداد پی‌آر، تقریبا دو برابر تعدادی است که در سال ۲۰۱۶ صادر شده بود (۲۹۶ هزار نفر).

مارک میلر در پاسخ به اینکه این اقدامات اساسی چه هستند گفته که همه گزینه‌ها روی میز است و او مسئول این است که اقدامات جدّی که کانادایی‌ها از او انتظار دارند را به انجام برساند، اقداماتی که با وضع اقتصادی فعلی کانادایی‌ها همخوانی بیشتری دارند.