عمل جراحی تغییر رنگ چشم: مُد این روزهای آمریکا

طبق آمار فقط حدود ۱۵ تا ۱۸ درصد مردم دنیا رنگ چشم آبی یا سبز دارند و شاید همین کمیاب بودن این رنگ چشم‌هاست که باعث شده عده‌ای برای اینکه خاص‌تر، زیباتر یا متفاوت‌تر به نظر برسند، دست به ریسک عمل جراحی تغییر رنگ چشم می‌زنند.

این نوع جراحی که کراتوپیگمنتیشن (keratopigmentation) نام دارد، باعث تغییر دائمی رنگ عنبیه چشم می‌شود و با عمل ایمپلنت عنبیه که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکاست، متفاوت است. در عمل کاشت عنبیه، برای افرادی که دچار نقص عنبیه هستند، عنبیه جدید کار گذاشته می‌شود.

یکی از پزشکان حاذقی که در آمریکا جراحی کراتوپیگمنتیشن را انجام می‌دهد می‌گوید که برای یادگیری این جراحی، به فرانسه رفته. در واقع این جراحی چندین سال است که در اروپا رواج دارد اما فقط چند سالی است که در آمریکا هم مُد شده. این پزشک می‌گوید تا به حال حدود ۱۰۰۰ جراحی کراتوپیگمنتیشن انجام داده.

به گفته این پزشک، مردم به دلایل مختلفی این جراحی را انجام می‌دهند. عده‌ای صرفا برای زیبایی و عده‌ای برای اینکه فکر می‌کنند چشم‌آبی‌ها در بیزنس موفق‌تر هستند. بعضی‌ها هم با رنگ طبیعی چشم خود احساس راحتی ندارند.

این عمل جراحی، چیزی شبیه تتو کردن است با این تفاوت که بر خلاف تتو، راه ورود رنگ تزریقی به طور کامل بسته می‌شود. البته مثل تتو در گذر زمان ممکن است نیاز به شارژ کردن رنگ داشته باشد. 

از عوارض این جراحی می‌توان به آسیب قرنیه اشاره کرد که ممکن است حتی باعث نابینایی شود. از دیگر عوارض این جراحی می‌توان به عفونت و واکنش‌های آلرژیک اشاره کرد. البته تجربه ثابت کرده فردی که تصمیم خود را برای چنین عمل عجیبی گرفته، از عوارض آن نمی‌ترسد. هزینه این جراحی حدود ۱۲ هزار دلار آمریکاست و بیمه نیز آن را پوشش نمی‌دهد.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا تغییر رنگ چشم، ارزش چنین ریسکی را دارد؟