دولت فدرال کانادا پذیرش کارگران خارجی موقت را کاهش می‌دهد

دولت فدرال کانادا در نظر دارد پذیرش کارگران خارجی موقت (TFWs) را کاهش دهد. کارشناسان می‌گویند این تصمیم، ناشی از افزایش نرخ بیکاری در میان جوانان کانادایی و همچنین مهاجران است.

روند پذیرش آسان نیروی کار خارجی موقت بعد از پاندمی کرونا شروع شد، زمانی که کانادا با کمبود شدید نیروی کار مواجه بود اما در حال حاضر این کمبود رفع شده و چشم‌انداز اقتصادی تغییر کرده است.

به گفته وزیر مسکن، کانادا به زودی شاهد تحولاتی در عرصه پذیرش نیروی کار خارجی خواهد بود. دولت فدرال در نظر دارد خود کانادایی‌ها را در اولویت قرار دهد و فرصت‌های شغلی جدیدی برای کارگران کانادایی فراهم آورد. 

بر اساس گفته‌های دیروز (۲۵ آگست) وزیر مسکن، پذیرش دانشجو و نیروی کار موقت قرار است محدود شود چرا که علاوه بر افزایش نرخ بیکاری، موجب فشار بر بازار مسکن و همچنین کاهش دستمزدها شده است. گفتنی است بخش کشاورزی، بیشترین جذب‌کننده نیروی کار خارجی موقت بوده اما نیاز این بخش هم از دو سال پیش تا کنون مرتفع شده.

طبق گزارش اداره آمار کانادا، تعداد ساکنان موقت کانادا (شامل کارگران خارجی موقت، دانشجویان بین‌المللی و پناهندگان) از ۱٫۳ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ به ۲٫۸ میلیون نفر در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است (که ۱٫۳ میلیون نفر آنان را نیروی کار موقت تشکیل می‌دهد).

ریشه این افزایش بی‌سابقه نیروی کار خارجی موقت به آپریل ۲۰۲۲ برمی‌گردد، یعنی وقتی که دولت فدرال محدودیت کارفرماها برای گرفتن نیروی کار خارجی را از میان برداشت. پیش از آن، بخش‌هایی که نرخ بیکاری ۶ درصد یا بالاتر داشتند، حق نداشتند نیروی کار خارجی بگیرند.

بر اساس گفته‌های امروز (۲۶ آگست) جاستین ترودو، از ۲۶ سپتامبر، دولت درخواست کارگران خارجی موقت با دستمزد کم را در مناطقی که نرخ بیکاری ۶ درصد یا بالاتر دارند، رد خواهد کرد. همچنین کارفرمایان مجاز خواهند بود حداکثر ۱۰ درصد از نیروی کار خود را از طرق برنامه کارگران خارجی موقت استخدام کنند (قبلا ۲۰ درصد بوده).