افزایش ۵۰۰ درصدی درخواست پناهندگی هندی‌ها در فرودگاه‌های کانادا

آمارها حاکی از این است که درخواست پناهندگی هندی‌ها در فرودگاه‌های کانادا در سه‌ ماهه دوم ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۵۰۰ درصد افزایش یافته. این موضوع و علل آن و همچنین عواقب آن برای جامعه کانادا، باعث نگرانی خیلی‌ها شده است.

البته جالب است بدانید که از این آمار، بالاتر هم هست. مثلا درخواست پناهندگی بنگلادشی‌ها ۱۲۰۰ درصد و نیجریه‌ای‌ها هم حدود ۷۰۰ درصد افزایش پیدا کرده. اینکه چرا هندی‌ها در صدر این خبر قرار گرفته‌اند به این دلیل است که گفته می‌شود آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) اخیرا سختگیری خود در مورد هندی‌ها را بیشتر کرده که البته CBSA این موضوع را انکار می‌کند.

در سه‌ ماهه دوم امسال، تعداد درخواست‌های پناهندگی هندی‌ها در فرودگاه‌های کانادا، ۶۰۰۰ مورد بوده در حالی که کل‌ درخواست‌های پناهندگی آنها در سال ۲۰۲۳، تعداد ۴۷۲۰ مورد بوده است.

از دلایل افزایش آمار پناهندگی هندی‌ها در کانادا می‌توان به این موارد اشاره کرد:

– تنش‌های اجتماعی و سیاسی در هند

– تمرکز اخیر CBSA بر کیس‌های پناهندگی از هند 

– شانس داشتن رفاه اقتصادی بیشتر در کانادا

– رویکرد بشردوستانه کانادا نسبت به مقوله پناهندگی

– داستان‌های موفقیت هندی‌های ساکن کانادا

از عواقب مثبت و منفی این روند پذیرش هندی‌ها به عنوان پناهنده برای کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– کمبود منابع (به خصوص برای رسیدگی به پرونده‌ها و اسکان پناهندگان)

– نیاز به ادغام این مهاجران در جامعه کانادا (زبان، آموزش، استخدام)

– تبدیل شدن کانادا به نمادی برای اقدامات بشردوستانه (که البته چیزی نیست که کانادا در حال حاضر خیلی به آن نیاز داشته باشد)

در ادامه می‌توانید تعداد درخواست‌های پناهندگی هندی‌ها در فرودگاه‌ها، مرزها و خاک کانادا را از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ ببینید. همچنین می‌توانید آمار درخواست‌های پناهندگی از کشورهای مختلف (شامل ایران) را در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ ملاحظه کنید.