هشدار به والدین: تقریبا دو سوم غذاهای سوپرمارکتیِ مخصوص بچه‌ها ناسالم هستند

یک تحقیق که در آمریکا انجام و در مجله Nutrients منتشر شده، می‌گوید که ۶۰ درصد از غذاهای مخصوص بچه‌های ۶ تا ۳۶ ماهه که در سوپرمارکت‌های آمریکا به فروش می‌رسند، با استانداردهای سازمان جهانی بهداشت (WHO) مطابقت ندارند.

در این مطالعه، ۶۵۱ نوع غذای بچه مورد بررسی قرار گرفته و تقریبا هیچ‌ یک از آنها از استانداردهای WHO برای تبلیغ، لیبل‌بندی و اطلاع‌رسانی دقیق در مورد محتویات پیروی نکرده است.

بر اساس این مطالعه، ۷۰ درصد این غذاها با استانداردهای WHO در خصوص میزان پروتئین مطابقت نداشته‌اند و ۲۵ درصد هم استانداردهای کالری را رعایت نکرده‌اند. همچنین معلوم شده از هر ۵ غذای بچه، یکی میزان نمک بالاتری نسبت به گایدلاین‌های سازمان جهانی بهداشت دارد.

یک چهارم این محصولات، شیرین‌کننده‌های مخفی یا اضافی داشته‌اند و ۴۴ درصدشان نیز حاوی شکر بیش از حد بوده‌اند.

فروش پوره‌های پاکتی (food pouches) برای بچه‌ها، در فروشگاه‌های آمریکا طی ۱۳ سال اخیر، ۹۰۰ درصد افزایش پیدا کرده که فروش این نوع غذاها را به بازاری پرسود تبدیل نموده است.

افزایش استفاده از پوره‌های پاکتی برای بچه‌ها که حاوی افزودنی‌های شیرین‌کننده‌ هم هستند، باعث نگرانی جامعه پزشکی شده. کارشناسان تغذیه معتقدند کودکان باید به جای مصرف مواد غذایی پوره و شیرین شده پاکتی، میوه‌های طبیعی بخورند تا مهارت جویدن آنها تقویت شود و با بافت‌های مختلف آشنا شوند.

نبود قوانین کافی در زمینه تنظیم مواد غذایی برای نوزادان و خردسالان در ایالات متحده، باعث شده تا صنعت غذا بتواند با استفاده از ادعاهای سلامتی مبهم یا گمراه‌کننده، والدین نگرانی را که وقت کافی برای تهیه غذای سالم خانگی برای بچه خود ندارند، فریب دهد.