هر آنچه که باید درباره Mpox یا آبله میمون بدانیم

اخیرا به دلیل شیوع mpox در بخش‌هایی از آفریقا، به ویژه جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام وضعیت اضطراری کرده است. 

آبله میمون یا mpox یک بیماری عفونی ویروسی است که به صورت راش یا ضایعات پوستی ظاهر می‌گردد و می‌تواند باعث تب، خستگی و تورم غدد لنفاوی شود.

کارشناسان در حال حاضر نگران سویه جدید این ویروس موسوم به «clade 1b» هستند که بیشتر کشورهای آفریقایی را درگیر کرده و به سمت کشورهای دیگر در حال گسترش است. 

طبق گزارش‌ها، یک مورد مبتلا به سویه جدید آبله میمون در سوئد شناسایی شده که اخیرا به کشورهای آفریقایی سفر داشته.

سویه جدید با سویه‌ای که در سال ۲۰۲۲ شیوع یافت (clade 2b)، متفاوت است. سویه clade 2b اغلب، گروه‌های اجتماعی یا اقشار خاص و کوچک‌تر را تحت تأثیر قرار می‌داد، اما clade 1b در کل جامعه و اقشار آن گسترش می‌یابد و نه تنها بزرگسالان بلکه کودکان را نیز مبتلا می‌کند. شیوع گسترده این سویه باعث بروز نگرانی‌های زیادی شده چون مهار آن بسیار دشوارتر خواهد بود. 

از آنجایی‌ که این ویروس از نظر اپیدمیولوژی یک بیماری جدید تلقی می‌شود و دانشمندان تجربه کمی در مواجهه با آن دارند، امکان هر گونه خطای تشخیصی نیز وجود دارد. مثلا دو سال قبل کارشناسان بر این باور بودند که افراد LGBTQ2 بیشتر در معرض ابتلا به آبله میمون هستند اما در عمل ثابت شد که اقشار دیگر هم به همان میزان در معرض خطرند. 

دانشمندان با اشاره به باورهای غلط در مورد این بیماری در گذشته، گفته‌اند با اینکه تصور می‌شود که این بیماری به صورت مستقیم و تماس فرد به فرد منتقل می‌گردد اما شاید در آینده، شواهدی مبنی بر انتقال غیر مستقیم (از طریق سطوح آلوده به ویروس) هم به دست آید، بنابراین باید جوانب احتیاط را رعایت کرد.

بر اساس گفته‌های کارشناسان، به نظر می‌رسد که clade 1b قابلیت انتقال بیشتری دارد و احتمالاً شدیدتر از گونه‌ای است که در سال ۲۰۲۲ شایع شد. این ویروس عمدتاً از طریق تماس نزدیک، از جمله تماس پوست با پوست، انتقال قطرات تنفسی و تماس با سطوح آلوده‌ای که توسط فرد مبتلا آلوده شده (بزاق، مخاط بدن و محتویات کیست‌های آبله) گسترش می‌یابد. 

فعالیت‌هایی مانند بوسیدن، تماس جنسی و حتی تعاملات نزدیک مانند صحبت کردن از فاصله نزدیک می‌تواند ویروس را منتقل کند (چون احتمال انتقال از بزاق دهان نیز وجود دارد).

کودکان و مشاغل خاص مثل آرایشگران و پزشکان آسیب‌پذیرتر هستند زیرا معمولاً با دیگران تماس نزدیک دارند، به ویژه در مکان‌های شلوغ مانند مدارس و مراکز بهداشتی.

شستن منظم دست‌ها و دوری از مکان‌های شلوغ، از جمله اقدامات مهمی هستند که موثر خواهند بود. کارشناسان همچنین توصیه می‌کنند افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند، واکسن Mpox را دریافت کنند.

بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت آنتاریو، دو دوز واکسن (با فاصله حداقل ۲۸ روز) برای گروه‌های واجد شرایط در دسترس است. در حال حاضر دو دوز واکسن، بهترین ایمنی را در برابر این ویروس فراهم می کند.