آیا کانادا باید استرس تست را متوقف کند؟ نظر کارشناسان در این باره

از آنجا که با وجود کاهش نرخ بهره، بازار مسکن تکان چندانی نخورده، برخی کارشناسان حوزه املاک و مستغلات بر این باورند که اگر استرس تست (ابزاری برای سنجش میزان توانایی وام‌گیرنده در بازپرداخت) از میان برداشته شود، اوضاع خرید و فروش مسکن بهبود پیدا می‌کند.

استرس تست اولین بار در سال ۲۰۱۷ و با پیش‌بینی افزایش نرخ بهره به کار گرفته شد. استرس تست یعنی اینکه وام‌گیرنده ثابت کند که می‌تواند در صورتی که نرخ بهره بانک مرکزی به سرعت افزایش یابد، از عهده پرداخت‌های ماهیانه بالاتر برآید (یعنی تا حد مورگج به نرخ ۵٫۲۵ درصد یا ۲ درصد بالاتر از نرخ قرارداد مورگج).

کارشناسانِ موافق حذف استرس تست می‌گویند که این قاعده، توانایی کانادایی‌ها را برای پیدا کردن نرخ بهتر محدود می‌نماید و بیشتر از همه خانه‌اولی‌ها را دچار مشکل می‌کند. با اینکه نرخ بهره کاهش پیدا کرده، خانه‌اولی‌ها باز هم مجبورند ثابت کنند که می‌توانند تا ۷ درصد بهره بپردازند.

این عقیده البته مخالفان خود را هم دارد. بعضی دیگر از کارشناسان می‌گویند درست است که برداشتن استرس تست کمک می‌کند که مشاوران املاک، خانه‌های بیشتری بفروشند اما این کار می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای هم داشته باشد.

به عقیده دسته دوم کارشناسان، اگر استرس تست را حذف کنیم، ناگهان همه به راحتی واجد شرایط دریافت مورگج می‌شوند و این سریعا منجر به جنگ‌های قیمتی می‌گردد و قیمت‌ها با سرعت بیشتری افزایش می‌یابند. 

استرس تست در بازارهایی که در حال رونق هستند (مثل آلبرتا) ممکن است منطقی باشد، اما در بازارهای دیگر که با چالش روبرو هستند، باید متناسب با شرایط آن‌ها، سیاست‌های متفاوتی در نظر گرفته شود.