یکی از خطرهای گسترش رسانه‌های اجتماعی: پدیده «روابط پاراسوشال» در کمین نسل Z

جوامع امروزی با گسترش رسانه‌های اجتماعی با یک پدیده نوظهور و شوم در میان جوانان نسل Z مواجه شده‌اند: روابط Parasocial یا فرا اجتماعی.

در تعاریف جامعه‌شناسی مدرن، روابط پاراسوشال به تعاملات عاطفی یک‌طرفه با سلبریتی‌ها اطلاق می‌شود که ممکن است در یک بستر مجازی مثل اینستاگرام و یا یک رویداد در دنیای واقعی مثل کنسرت شکل بگیرند. 

با گسترش رسانه‌های اجتماعی، روابط پاراسوشال نیز بیش از قبل تقویت شده و ظاهری بیمارگونه‌ به خود گرفته‌اند، تا جایی که فرد خود را در یک رابطه عاطفی آتشین اما نابرابر با سلبریتی محبوس کرده و حاضر است برای بقای آن از احساسات و اموال خود هزینه کند.

در حالی که در طرف مقابل ماجرا، آن فرد مشهور حتی از حضور چنین دلباخته‌ای بی‌خبر است.

در دنیای دیجیتال بسترهایی مثل Twitch فراهم شده‌اند تا سلبریتی‌ها بتوانند همزمان با طرفداران خود تعامل داشته باشد که این امر نیز به آثار مخرب ارتباطات پاراسوشال دامن زده و باعث ایجاد «توهمِ ارتباط» در ذهن جوانان شده است که سلامت روانی آنها را به خطر می‌اندازد.

در مواردی این روابط توهمی، باعث بروز خشم و نفرت می‌شوند زیرا فرد این توهم را دارد که سلبریتی او را می‌شناسد و به او بی‌توجهی می‌کند.

این پدیده در ظاهر شاید بی‌ضرر به نظر برسد اما عواقب جبران‌ناپذیری در جامعه ایجاد کرده، از تقلید کورکورانه از سبک زندگی و پوشش سلبریتی‌ها گرفته تا تبلیغات نادرست و سودجویانه برخی از سلبریتی‌ها و دلال‌های دیجیتالی در رسانه‌ها که برای مقاصد شخصی خود دست به هر کاری می‌زنند. 

ما به عنوان موجوداتی اجتماعی باید هر لحظه به خود یادآوری کنیم که روابط انسانی دو طرفه در دنیای واقعی بسیار ارزشمند است تا در دام توهم رابطه‌های پاراسوشال نیفتیم و به جوانان نسل Z هم این آگاهی را منتقل کنیم.