افزایش بدهی‌های غیر مورگج: فشار اقتصادی بر کانادایی‌ها پس از پاندمی کرونا

تحلیل منتشر شده جدید اداره آمار کانادا می‌گوید با آنکه کانادایی‌ها کم‌وبیش از پس بازپرداخت مورگج‌هایشان برمی‌آیند اما بدهی‌های دیگری وجود دارند که شرایط را برای مردم کانادا سخت‌تر کرده است.

در این تحلیل، سطوح بدهی‌های مختلف از قبل از پاندمی کرونا و در طول پاندمی تا اواخر ۲۰۲۳ مورد بررسی قرار گرفته‌اند. 

سطح بدهی‌های غیر مورگج مثل بدهی کردیت کارت و وام خودرو در ماه‌های اول پاندمی، روند نزولی داشته چرا که مردم بیشتر پس‌انداز می‌کرده‌اند تا وام‌هایشان را صاف کنند.

اما با کمی بازتر شدن فضای اقتصادی در حوالی سال ۲۰۲۲، مردم کانادا دوباره شروع به گرفتن وام‌های مختلف کرده‌اند که باعث بالا رفتن سطوح بدهی شده است. این افزایش بدهی بین کانادایی‌ها می‌تواند به دلایل مختلفی باشد، از جمله افزایش تورم که در جون ۲۰۲۲ به ۸٫۱ درصد رسید. 

این افزایش تورم، هزینه‌های زندگی را بالا برده و بیشتر بر کانادایی‌های کم‌درآمد تاثیر گذاشته زیرا این افراد پس‌انداز کمتری دارند و بخش بزرگی از بودجه خانوارشان صرف نیازهای اساسی می‌شود. تورم باعث شده بوده که این خانوارها برای مقابله با شوک‌های ناگهانی قیمت، بیشتر به بدهی کردیت کارت وابسته شوند.

از سال گذشته، میزان بدهی‌های غیر مورگج در کانادا از سطح پیش از پاندمی بیشتر شده و در سه ماهه سوم ۲۰۲۳ به ۵۵۳٫۱ میلیارد دلار رسیده که ۱۳٫۷ درصد بیشتر از سه ماهه اول ۲۰۲۰ است.

از سوی دیگر، بدهی‌های مورگج در سطوح پیش از پاندمی باقی مانده و حتی کمتر شده‌اند. عدم افزایش بدهی مورگج به این دلیل بوده که که با وجود افزایش نرخ بهره پایه، بانک‌ها نسبت به صاحب‌خانه‌هایی که مورگج با نرخ متغیر داشته‌اند، انعطاف نشان داده‌اند و بازپرداخت‌ها فقط بهره را پوشش می‌داده، نه اصل وام را. این شرایط به خانه‌داران اجازه داده تا بدون افزایش فوری پرداخت‌های خود، مورگج‌شان را تمدید کنند.