پدیده «ماه آبی» در آنتاریو – ۱۹ آگست: احتمالا آسمان تورنتو ابری خواهد بود

پدیده ماه کامل، موسوم به «ماه آبی»، در تاریخ ۱۹ آگست در آسمان اکثر شهرهای آنتاریو قابل رویت خواهد بود. 

متاسفانه طبق پیش‌بینی آب و هوا در ۱۹ آگست ، احتمال ابری بودن آسمان تورنتو و بارش باران در این روز ۶۰ درصد است که تماشای این رویداد نادر را دشوار خواهد کرد اما نگران نباشید در ماه‌های آینده شاید بتوانیم این پدیده زیبا را مشاهده کنیم.

از نظر تقویمی، ماه آبی دارای دو تعریف است که هیچ ارتباطی به رنگ ماه ندارد.

تعریف جدید: ماه آبی به دومین قرص کامل ماه در یک ماه تقویمی اطلاق می‌شود (در حالت عادی در یک ماه تقویمی، فقط یک قرص کامل ماه رویت می‌شود). این تعریف جدیدتر است و در واقع به خاطر تفاوت‌های میان تقویم‌های خورشیدی و قمری در فصول خاص رخ می‌دهد. 

تعریف قدیمی: ماه آبی به سومین قرص کامل ماه در یک فصل از سال گفته می‌شود که در آن فصل برخلاف فصل‌های دیگر، چهار قرص کامل ماه وجود دارند. کشاورزان در گذشته برای متمایز کردن این ماه از ماه‌های کامل دیگر در فصول عادی، اصطلاح «آبی» را در مورد آن به کار می‌بردند که ریشه در داستان‌های فولکلوریک و خرافات دارد. 

رویداد «ماه آبی» پیش‌ِرو در آنتاریو، بر اساس تعریف دوم است. قرار است پس از رویت «قرص کامل ماه» در ۱۹ آگست، شاهد ۳ قرص کامل دیگر در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر باشیم. قرص کامل ماه در اکتبر بزرگ‌تر دیده خواهد شد چون به زمین نزدیک‌تر است.