پیش‌بینی کارشناسان Oxford Economics: کاهش قیمت مسکن در تورنتو تا پایان امسال

با آنکه برخی از مشاورین املاک معتقدند قیمت مسکن در تورنتو و حومه آن در آستانه یک جهش افزایشی دیگر است، کارشناسان Oxford Economics معتقدند که بعد از چندین ماه انفعال در بازار مسکن، قرار است قیمت‌ها تا پایان امسال کاهش پیدا کند.

به نظر می‌رسد که عقیده کارشناسان Oxford Economics درست‌تر باشد و شواهد هم همین را نشان می‌دهد. فروش کاندو در طی ۲۷ سال گذشته به کمترین میزان آن رسیده و در حال حاضر واحدهای مسکونی آماده زیادی برای فروش وجود دارند، به طوری که سازندگان دست از کار کشیده‌اند تا وضعیت عرضه و تقاضا توازن پیدا کند.

کارشناسان Oxford Economics می‌گویند که به دلیل بیشتر بودن عرضه نسبت به تقاضا و مشکلات مالی عمده‌ای که دارندگان مورگج با آن روبرو هستند، در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ شاهد کاهش قیمت مسکن خواهیم بود. آنها معتقدند که مشکلات مالی زیادی که دارندگان مورگج با آن‌ها مواجهند، با کاهش نیم درصدی نرخ بهره از بین نمی‌رود.

به این ترتیب، بسیاری از صاحبخانه‌ها مجبور خواهند شد خانه‌های خود را زیر قیمت برای فروش بگذارند که همین مساله به افزایش عرضه مسکن نسبت به تقاضای آن، بیشتر دامن خواهد زد.

بر خلاف پیش‌بینی‌های قبلی که می‌گفتند قیمت مسکن در تورنتو تا آخر ۲۰۲۴ به دلیل افزایش رقابت، ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، کارشناسان Oxford Economics می‌گویند قیمت مسکن تا پایان امسال ۷ درصد کاهش خواهد یافت.

همچنین به گفته همین کارشناسان، هزینه‌های کلی مسکن در کانادا، نسبت به سطح فعلی آن ۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد و این کاهش در شهرهایی مثل تورنتو، ونکوور، کلگری، هلیفکس، وینیپگ و کبک‌سیتی محسوس‌تر خواهد بود.