نشست اضطراری پارلمان کانادا در مورد پدر و پسر مهاجر متهم به اعمال تروریستی

امروز، سه‌شنبه ۱۳ آگست، پارلمان کانادا نشستی اضطراری برگزار کرد تا به موضوع چک‌های امنیتی انجام شده برای پدر و پسر مهاجری که در ماه جولای قبل از ارتکاب اقدام تروریستی در ریچموندهیل دستگیر شدند، رسیدگی کند.

نمایندگان مجلس توافق کردند که وزیر امنیت عمومی و وزیر مهاجرت و سایر مقامات مربوطه در جلسات آینده برای پاسخگویی دعوت شوند. نمایندگان پارلمان، پرسش‌هایی درباره چگونگی عبور این افراد با سابقه تروریستی از موانع امنیتی کانادا و اقامت آن‌ها دارند که باید پاسخ داده شود.

گفته می‌شود این پدر و پسر که برای انجام عمل تروریستی، سلاح سرد تهیه کرده بودند، در آخرین مراحل برنامه‌ریزی خود برای حمله‌ای خشن بودند که دستگیر شدند. با اینکه این دو نفر باید بابت اتهامات خود در کانادا پاسخگو باشند، اما پدر سابقه یک مورد حمله شدید به نفع گروه تروریستی داعش در سال ۲۰۱۵ خارج از خاک کانادا را دارد.

یکی از نمایندگان طرحی را پیشنهاد داده که فرایند غربالگری امنیتی برای پرونده‌های درخواست شهروندی و اقامت دائم کانادا باید مورد بازبینی قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که افراد خطرناک نتوانند وارد کانادا شوند.

اوایل همین ماه بود که محافظه‌کاران خواستار پاسخگویی دولت لیبرال در این زمینه شدند و NDP نیز از این پیشنهاد محافظه‌کاران حمایت کرد. البته NDP همچنین خواستار بررسی موضوع ورود افرادی به کانادا است که برای رژیم‌های سیاسی سرکوبگر کار کرده‌اند.

وزیر امنیت عمومی هفته گذشته در مورد چگونگی ورود این پدر و پسر به کانادا گفت که سازمان‌های مربوطه در حال بررسی دقیق پرونده این دو نفر هستند و از محافظه‌کاران انتقاد کرد که  که دارند یک پرونده جنایی را سیاسی می‌کنند.

دیروز، دوشنبه ۱۲ آگست، جاستین ترودو به خبرنگاران گفت که دولت فدرال در حال بررسی جدی این پرونده است، اما اطلاعات بیشتری ارائه نکرد.