تاثیر کاهش نرخ بهره بر بازار مسکن و بیم و امیدهای بانک مرکزی کانادا

پس از آنکه بانک مرکزی کانادا در ماه‌های جون و جولای دو مرتبه نرخ بهره پایه را کاهش داد و آن را از ۵ درصد به ۴٫۵ درصد رساند، کارشناسان نگران این بودند که کاهش نرخ بهره باعث افزایش قیمت مسکن شود و دستاوردهای کاهش تورم به هدر برود.

به گفته کارشناسان بانک مرکزی، واکنش بازار مسکن به دو کاهش اخیر نرخ بهره، چندان شدید نبوده و با آنکه در برخی مناطق، افزایش مختصری در معاملات خرید و فروش مسکن مشاهده شده، اما از نظر بانک مرکزی، جنب‌وجوش بازار مسکن کمتر از آن چیزی بوده که انتظار داشته.

علیرغم امیدواری‌ها به افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن در سال آینده، کارشناسان بانک مرکزی معتقدند که عدم توازن عرضه و تقاضا مدتی زمان لازم دارد تا از بین برود. مخصوصا در بازار اجاره در مناطق شهری، که معمولا جای مناسبی برای زندگی نیوکامرها هستند.

همچنین به نظر کارشناسان بانک مرکزی، در صورتی که چالش‌های خرید مسکن ادامه داشته باشد و مستاجران نتوانند به سمت خانه خریدن بروند، شاهد افزایش نرخ‌های اجاره‌بها خواهیم بود.

از دیگر نگرانی‌های بانک مرکزی، افزایش تعداد ساکنان موقت کشور است که سبب می‌شود چشم‌انداز اقتصادی خیلی روشنی پیش روی کانادا نباشد. به نظر بانک مرکزی، تعداد ساکنان موقت در کوتاه‌مدت افزایش پیدا خواهد کرد، حتی با وجود شروع اقدامات دولت فدرال برای کاهش صدور ورک پرمیت‌ و استادی‌ پرمیت در سال‌های آینده.