شیوع ۱۷ نوع سرطان در بین جوان‌ترها

یک مطالعه جدید که اخیرا در آمریکا انجام و نتایج آن در مجله The Lancet منتشر شده نشان می‌دهد که ۱۷ نوع از ۳۴ نوع شایع سرطان، در بین جوانان در حال افزایش است (اسلاید آخر) و بیش از نیمی از آنها با اضافه‌وزن و اضافه وزن در کودکی ارتباط دارند.

افزایش نرخ این سرطان‌ها به ویژه در میان نسل هزاره و به خصوص متولدین دهه ۱۹۹۰ مشهود بوده. طبق نتایج این مطالعه، سرطان‌های روده کوچک، کلیه و پانکراس در افرادی که در دهه ۳۰ زندگی خود هستند، دو تا سه برابر افراد مسن‌تر است.

در این میان، برخی از سرطان‌ها نیز نرخ وقوع بیشتری در یک جنسیت خاص داشته‌اند مثلا سرطان کبد بیشتر در میان زنان جوان دیده شده. همچنین طبق یافته‌های این مطالعه، این نسل جوان‌تری که بیشتر هم به بعضی سرطان‌ها مبتلا می‌شوند، نسبت به نسل‌های قبل‌تر، آمار درمان خوبی نیز ندارند و مرگ‌ومیر در آن‌ها بیشتر است.

در حالی که آمار چاقی کودکان در آمریکا ۱۷ درصد و در کانادا ۱۳ درصد است (طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ انجام شده)، ۱۰ نوع از ۱۷ نوع سرطان شایع در نسل هزاره، مربوط به همین فاکتور چاقی در دوران کودکی است.

افزایش آمار سرطان‌های دستگاه گوارش می‌تواند ناشی از تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی جوان‌ترها نسبت‌ به نسل‌های قبل‌تر هم باشد. 

البته با آنکه نسل‌های جدیدتر به خاطر فاکتور اضافه‌وزن در کودکی، آمار بالایی از ابتلا به برخی سرطان‌ها دارند، برگ‌های برنده‌ای هم دارند. 

مثلا آمار سرطان‌های مربوط به سر و گردن و دهان در مردان جوان نسبت به مردان مسن‌تر کمتر شده که می‌تواند به دلیل استعمال کمتر سیگار و الکل باشد.

همچنین کاهش ابتلا و مرگ‌ومیر سرطان‌های مرتبط با استعمال سیگار مثل سرطان ریه در جوانان، می‌تواند به مصرف خیلی کمتر سیگار در نسل‌های جدید نسبت‌ به نسل‌های گذشته مربوط باشد.

با توجه به افزایش قابل‌توجه آمار سرطان روده بزرگ در افراد جوان‌تر (هم در آمریکا هم در کانادا)، آمریکا اخیرا سن غربالگری برای این نوع سرطان را از سن ۵۰ به بالا به ۴۵ سالگی کاهش داده اما کانادا هنوز تغییری در سن پایش برای سرطان روده بزرگ نداده است.