از عوارض جانبی مصرف داروهای ضد افسردگی: احساس گرمای خیلی شدید

داروهای ضد افسردگی که طیف وسیعی از داروهای تنظیم‌کننده خلق‌وخو را تشکیل می‌دهند و نام علمی آنها مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) است، از دستاوردهای بزرگ و مهم علم پزشکی هستند اما این داروها نیز مثل هر داروی دیگری، عوارض جانبی خود را دارند.

اخیرا یکی از این عوارض جانبی SSRIها که تا به حال کمتر به آن پرداخته شده، در رسانه‌های اجتماعی باعث بحث‌های زیادی شده و آن «حس گرمای شدید» است. این اثر جانبی داروهای ضد افسردگی، معمولا توسط پزشکان به اطلاع بیماران نمی‌رسد و بیماران اغلب از آن بی‌اطلاع هستند.

داروهای SSRI با اثرگذاری بر هیپوتالاموس که مسئول تنظیم دمای بدن روی ۳۷ درجه است، عملکرد آن را مختل می‌کنند و باعث می‌شوند که هیپوتالاموس نتواند سیگنال‌های لازم برای تنظیم دمای بدن را درست ارسال کند.

داروهای ضد افسردگی در بعضی افراد باعث تعرق زیاد و در بعضی باعث کاهش تعرق می‌شوند که در هر دو صورت، فرد احساس گرمای شدید می‌کند و می‌تواند در معرض خطر کم‌آبی بدن یا دهیدراتاسیون قرار بگیرد.

این داروها همچنین می‌توانند با تحریک یک هورمون خاص در بدن باعث شوند که فرد، نیاز به دفع ادرار زیاد داشته باشد و اگر آب از دست رفته را با نوشیدن مایعات جبران نکند، دچار دهیدراتاسیون شود. دهیدراتاسیون اگر مورد توجه قرار نگیرد، می‌تواند عواقب بسیار بدی برای فرد در پی داشته باشد و در موارد شدید، موجب مرگ شود. 

مردم معمولا از عوارض شایع داروهای ضد افسردگی مثل اضافه وزن و اختلالات خواب خبر دارند اما از حساسیتی که می‌تواند در برابر گرما ایجاد کند، چیز زیادی نمی‌دانند.

اگر از این داروها استفاده می‌کنید باید به این اثر جانبی آنها به خصوص در روزهای گرم تابستان توجه داشته باشید. در روزهای خیلی گرم از فعالیت بدنی شدید بیرون خانه خودداری کنید، آب زیاد بنوشید و از نوشیدن الکل و کافئین که هر دو باعث تشدید دهیدراتاسیون می‌شوند، پرهیز کنید.