افزایش قابل توجه مهاجران موقت اشتباه بوده و دولت فدرال کانادا هم این را پذیرفته

در حالی که نگرانی‌ها در مورد تاثیر مهاجران بر بازار مسکن کانادا و قیمت مسکن بالا رفته، مارک میلر روز پنجشنبه (اول آگست) در مصاحبه‌ با رویترز از شروع اقدامات جدیدی توسط دولت فدرال برای کاهش قابل‌توجه مهاجران موقت (temporary residents) خبر داد.

مارک میلر در این مصاحبه گفته که دوران برنامه‌های بدون سقف برای پذیرش مهاجرین، خیلی زود به سر می‌آید و این تغییر خیلی بزرگی است که اجرایی شدن آن کمی طول می‌کشد. نمی‌شود بلافاصله بعد از ترمز کردن، انتظار توقف کامل داشت.

دولت فدرال به خاطر کمبود نیروی کار که از دوران پاندمی کرونا شروع شده، پذیرش مهاجران موقت را تا حد زیادی افزایش داده اما این رویه، باعث نارضایتی عمومی شده چرا که مردم کانادا (طبق نظرسنجی‌ها ۶۰ درصد آنها) معتقدند، مهاجران دلیل کمبود و گرانی مسکن هستند.

میلر در بخش دیگری از این مصاحبه گفته که کانادا تا کنون همیشه رویه استقبال از مهاجران را در پیش گرفته که بسیار هم به آن افتخار می‌کنیم، اما مردم می‌خواهند که این روند، غیر قابل کنترل نشود و با عقل جور دربیاید.

به عقیده میلر، موضوع مهاجران یکی از موضوعات کلیدی و شاید مهم‌ترین موضوع در انتخابات بعدی فدرال در سال ۲۰۲۵ است. میلر همچنین اشتباه دولت فدرال در این افزایش شدید و بی‌سابقه مهاجران موقت را پذیرفته و گفته کمبود شدید نیروی کار در دوران پاندمی دلیل آن بوده.

به گفته وزیر مهاجرت کانادا، قرار است در طول سه سال آینده‌، میزان مهاجران موقت به ۵ درصد کل جمعیت برسد که این آمار در آپریل ۲۰۲۳، به میزان ۶٫۳ درصد بوده. معنی این آمار این است که شاهد کاهش ۲۰ درصدی جمعیت مهاجران موقت خواهیم بود که در سال گذشته تعداد آنها ۲٫۵ میلیون نفر ثبت شده است.

از اقدامات دولت فدرال در این رابطه می‌توان به تعیین سقف برای ویزاهای دانشجویی اشاره کرد که در ماه ژانویه اعلام شد و شاهد کاهش واقعی تعداد آنها، مخصوصا کاهش تعداد استادی پرمیت‌های صادر شده برای دانشجویان هندی بودیم.