پیش‌بینی جدید TD Bank و CIBC: نرخ بهره پایه تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۲٫۷۵ درصد می‌رسد

همانطور که می‌دانیم، بانک مرکزی کانادا طی دو ماه جون و جولای نرخ بهره را مجموعا ۰٫۵ درصد کاهش داد و آن را از ۵ به ۴٫۵ درصد رساند.

در این میان، TD Bank و CIBC پیش‌بینی خود را از تصمیم بانک مرکزی در مورد نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۲۵ اعلام کرده‌اند. طبق پیش‌بینی این دو بانک، نرخ بهره تا پایان ۲۰۲۵ به میزان ۱٫۷۵ درصد دیگر نیز کاهش پیدا می‌کند (نه یکباره، بلکه به تدریج) تا نرخ نهایی بهره در پایان سال ۲۰۲۵ به ۲٫۷۵ درصد برسد.

طبق یک پیش‌بینی که اخیرا توسط بانک مرکزی کانادا منتشر شده، این بانک قصد دارد تا سال ۲۰۲۶، نرخ بهره را به ۲٫۲۵ درصد برساند و همچنین انتظار دارد که ارزش دلار کانادا به همان قدرت سابق (یک دلار کانادا = ۷۵ سنت آمریکا) برگردد.

در صورتی که پیش‌بینی دو بانک CIBC و TD Bank را صحیح در نظر بگیریم (یعنی کاهش ۱٫۷۵ درصدی نرخ بهره پایه تا پایان سال ۲۰۲۵)، نرخ مورگج نیز از ۶٫۷۰ درصد به ۴٫۹۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

برای مثال، اگر فردی مورگج ۴۰۰ هزار دلاری با نرخ بهره متغیر گرفته باشد، سالانه ۵ هزار دلار بازپرداخت کمتری خواهد داشت که به معنی پس‌انداز بیشتر برای اوست (به ازای هر ۱۰۰ هزار دلار مورگج، سالانه ۱۲۵۰ دلار بازپرداخت کمتر و پس‌انداز بیشتر).

اکنون حدود ۳۰ درصد مردم کانادا که مورگج با نرخ متغیر را انتخاب کرده‌اند از این کاهش نرخ بهره، سود خوبی خواهند برد. همچنین انتظار می‌رود با این روند کاهش‌ نرخ بهره توسط بانک مرکزی، کانادایی‌های بیشتری به مورگج با نرخ متغیر تمایل پیدا کنند.