دستگیری ۱۰ نفر در تورنتو به جرم کلاهبرداری با سیم‌کارت

پلیس تورنتو امروز پنجشنبه (اول آگست) از دستگیری ۱۰ نفر به جرم SIM swap fraud خبر داد. این ۱۰ نفر با بیش از ۱۰۰ اتهام در این رابطه روبرو هستند. 

در این نوع کلاهبرداری (SIM swap fraud)، فرد کلاهبردار شماره موبایل قربانی را به سیم‌کارت جدید دیگری (که کنترل آن در دست فرد کلاهبردار است) انتقال می‌دهد و با آن کارهای غیرقانونی مثل دزدی پول و ایجاد هویت جعلی انجام می‌دهد.

روش انتقال شماره موبایل به این صورت است که کلاهبردار با اپراتور سیم‌کارت تماس می‌گیرد و با اعلام اطلاعات شخصی و هویتی که قبلا از قربانی به دست آورده، خود را به جای او معرفی می‌کند و به اپراتور می‌گوید که شماره موبایلش را به سیم‌کارت جدید انتقال دهد.

به این ترتیب، شماره موبایل فرد قربانی بر روی سیم‌کارت جدیدی که در دست کلاهبردار است، فعال می‌شود و کلاهبردار به همه تماس‌ها و پیامک‌های فرد قربانی (از جمله پیامک‌های تایید دومرحله‌ای یا همان two-factor authentication) دسترسی پیدا می‌کند.

این ۱۰ نفر با سوء استفاده از ۱۵۰۰ شماره موبایل، از افراد مختلفی کلاهبرداری کرده‌اند و با اتهاماتی همچون جا زدن خود به جای دیگران و دزدی به نام آنها روبرو هستند. هنوز دو نفر دیگر تحت‌تعقیب هستند و دستگیر نشده‌اند.

به گفته پلیس، خسارت کلی وارد شده به قربانیان، شرکت‌های مخابراتی و موسسات مالی در اثر این کلاهبرداری، بیش از یک میلیون دلار بوده است. تحقیقات در مورد این کلاهبرداری در جون ۲۰۲۳ آغاز شده بوده.