کاهش ارزش دلار کانادا: آیا کمکی از فدرال رزرو برمی‌آید؟

با اعلام کاهش بیشتر نرخ بهره توسط بانک مرکزی کانادا در هفته گذشته، ارزش دلار کانادا در حال افت بوده اما شاید اعلام نرخ بهره جدید توسط فدرال رزرو آمریکا که امروز چهارشنبه ۳۱ جولای اتفاق می‌افتد، تا حدی بتواند مانع کاهش ارزش دلار کانادا شود.

از زمان اولین کاهش نرخ بهره پایه در ماه جون، ارزش دلار کانادا در برابر دلار آمریکا حدود ۱٫۵ درصد کاهش یافته. تنها زمانی که ارزش دلار کانادا حتی بیشتر از ۱٫۵ درصد کم شده مربوط به روزهای اولیه پاندمی کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ و در زمان افت شدید قیمت نفت در سال ۲۰۱۶ بوده.

کاهش ارزش دلار کانادا فقط مربوط به مقایسه آن با دلار آمریکا نمی‌شود و ارزش آن نسبت به یورو، ین و پوند هم کمتر شده. این کاهش ارزش دلار کانادا عمدتا به کاهش نرخ بهره مربوط می‌شود که حتی وعده کاهش بیشتر آن نیز داده شده.

تیف مکلم، رئیس بانک مرکزی کانادا اظهار امیدواری کرده که با در نظر گرفتن روند کاهش نرخ تورم در آمریکا، فدرال رزرو هم امروز چهارشنبه با کاهش نرخ بهره، شکاف نرخ بهره بین دو کشور را کمتر کند تا از کاهش ارزش دلار کانادا جلوگیری شود. 

کاهش ارزش دلار کانادا موجب گران‌تر شدن واردات از آمریکا می‌شود که در فصل‌های پاییز و زمستان که واردات از آمریکا (مخصوصا محصولات کشاورزی و دامی) افزایش می‌یابد، می‌تواند موجب سختی امرار معاش برای کانادایی‌ها شود.

در حال حاضر نرخ بهره پایه در کانادا ۴٫۵ درصد و در آمریکا ۵٫۲۵ تا ۵٫۵ درصد است. تا ساعاتی دیگر بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره جدید را اعلام خواهد کرد.