افت فروش استارباکس در پی واکنش مشتریان به قیمت‌های بالا

در شرایط بد اقتصادی و افزایش قیمت‌های جهانی، استارباکس، کافی‌شاپ زنجیره‌ای معروف، با کاهش فروش مواجه شده است. 

فروش جهانی در شعبی از استارباکس که دست‌کم یک سال از فعالیت آنها می‌گذرد، با کاهش ۳ درصدی روبرو شده. این کاهش در بازار اصلی آن (یعنی آمریکای شمالی)، ۲ درصد بوده. 

اما کاهش فروش در شعب آمریکای شمالی که حداقل یک سال است باز هستند، در سه ماه اخیر حتی بیشتر هم بوده و به ۶ درصد رسیده است. 

این کاهش فروش در پی نارضایتی مشتریان نسبت به قیمت‌های بالای استارباکس در سه ماه اخیر به ویژه برای آیس‌کافی‌ها و لیمونادهای ۶ دلاری (دلار آمریکا) رخ داده. 

یکی دیگر از عوامل کاهش فروش، صف‌های طولانی و زمان انتظار بیش از حد برای دریافت خدمات است که تجربه خوبی برای مشتریان به همراه نداشته. 

استارباکس در مواجهه با تقاضای مشتریان و مشکلات حاضر، با تمرکز بر خدمات drive-thru و اپلیکیشن‌های سفارش‌گیری، مدل کسب‌وکار خود را تغییر داده است. اکنون بیش از ۷۰ درصد فروش استارباکس از طریق اپلیکیشن موبایل و خدمات درایو-ترو در حدود ۹۵۰۰ فروشگاه در ایالات متحده انجام می‌شود.

با وجود تمام تغییرات، تعداد مشتریان استارباکس روز به روز کمتر می‌شوند. در همین راستا، استارباکس دست به تلاش‌های دیگری برای بازگرداندن مشتریان زده. از جمله این اقدامات، عرضه منوی مقرون‌به‌صرفه جدید است که شامل یک نوشیدنی و یک آیتم صبحانه با قیمت ۵ یا ۶ دلار است. 

علیرغم تمام تلاش‌های انجام شده، استارباکس همچنان در فروش با چالش مواجه است و سهام این شرکت در سال جاری ۱۹ درصد کاهش یافته.

 

نظر شما درباره قیمت‌های استارباکس چیست؟