چشم کانادایی‌ها به آسمان: بارش شهابی بَرساوُشی – بامداد ۱۳ آگست

بارش شهابی بَرساوُشی (Perseid meteor shower) پدیده‌ای است که هر سال از نیمه جولای تا نیمه آگست در آسمان ظاهر می‌شود. اوج این پدیده امسال قبل از طلوع صبح ۱۳ آگست اتفاق خواهد افتاد (بهترین زمان تماشا بعد از نیمه‌شب تا قبل از طلوع است).

به گفته ناسا، این نوع از بارش‌های شهابی (یعنی بَرساوُشی – Perseid)، از دنباله‌دار سوییفت‌تاتل (Swift-Tuttle) نشأت می‌گیرد که ۱۳۳ سال طول می‌کشد تا یک بار به دور خورشید بگردد. ناسا همچنین اعلام کرده که این بارش شهابی، بهترین بارش شهابی سال به شمار می‌رود.

بارش شهابی برساوشی امسال از این نظر نیز اهمیت دارد که یکی از پُرشهاب‌ترین بارش‌هاست چرا که در هر ساعت می‌توان ۵۰ تا ۱۰۰ شهاب را رصد کرد که در نوع خود بی‌نظیر است.

به گفته ناسا، یکی دیگر از ویژگی‌های این بارش شهابی، فایربال‌هایی (fireballs) است که به شکل انفجارهای بزرگ نورانی و رنگارنگ قابل‌مشاهده هستند و اثر ماندگار طولانی‌تری نسبت به بارش شهابی معمولی در آسمان ایجاد می‌کنند.

اگر قصد تماشای این پدیده خارق‌العاده را دارید، بهتر است دور از آلودگی نوری شهر و در جایی تاریک باشید. نگاه به آسمان برای تماشای این بارش شهابی آسیبی به چشم‌ها نمی‌زند. همچنین برای خوب دیدن این شهاب‌ها، بهتر است چشم خود را به تاریکی عادت دهید و حدودا ۲۰ دقیقه به آسمان تاریک نگاه کنید تا کم‌کم بتوانید آن‌ها را ببینید.