دسترسی دختران دانش‌آموز آنتاریویی به محصولات بهداشتی رایگان در مدارس

دولت آنتاریو توافق خود را با شاپرز دراگ مارت تمدید کرده تا این شرکت برای سه سال آینده هم محصولات قاعدگیِ رایگان (free menstrual products) را به دانش‌آموزان ارائه دهد. 

این ابتکار با هدف رسیدگی به مشکل دانش‌آموزانی معرفی شده که به دلیل‌ عدم دسترسی به این محصولات ضروری، مجبور می‌شوند در برخی کلاس‌ها یا فعالیت‌های فوق‌برنامه شرکت نکنند. به گفته مسئولان، محصولات قاعدگی یک ضرورت هستند، نه یک تجمل و نباید مانعی برای تحصیل دختران باشند. 

بر اساس توافق تمدید شده، شاپرز دراگ مارت ۲۳ میلیون محصول بهداشتی مانند پد و تامپون را به صورت رایگان برای حداقل سه سال تحصیلی آینده، در اختیار بوردهای مدارس در آنتاریو قرار می‌دهد. 

همچنین طبق این توافق، تعداد ۱۳۸۰ دیسپنسر به بوردهای مدارس داده خواهد شد (دیسپنسرها دستگاه‌هایی هستند که در دستشویی مدارس نصب می‌شوند و دانش‌آموزان می‌توانند از آن‌ها محصولات قاعدگی مانند پد و تامپون را دریافت کنند). 

از این اقدام دولت آنتاریو بسیار استقبال شده، اما کارشناسان می‌گویند که هنوز باید اقدامات بیشتری انجام شود تا علاوه بر ارائه رایگان این محصولات، شیوه توزیع آن‌ها هم حریم خصوصی را رعایت کند و بدون مانع و به صورت دائمی قابل دسترسی باشند. همچنین پیشنهاد شده که آموزش بهداشت قاعدگی در برنامه‌های درسی گنجانده شود.