ثروتِ ثروتمندان جهان در طی ده سال گذشته ۴۲ تریلیون دلار افزایش یافته

گزارش جدید سازمان بین‌المللی Oxfam نشان می‌دهد که طی یک دهه گذشته، ثروتمندان جهان (که ۱٪ از کل جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند) ثروتمندتر شده‌اند، به طوری که ثروت آن‌ها ۴۲ تریلیون دلار افزایش یافته. این افزایش ثروت، تقریبا ۳۴ برابر کل دارایی ۵۰ درصد پایینی جمعیت جهان (از لحاظ ثروت) است.

این گزارش در آستانه سومین نشست وزرای اقتصاد و روسای بانک‌های مرکزی کشورهای G20 در ریو دو ژانیروی برزیل، منتشر شده و بیان می‌کند که دولت‌ها تاکنون نتوانسته‌اند از آسیب‌های فاجعه‌بار ناشی از نابرابری طبقاتی در جامعه جهانی جلوگیری کنند.

رئیس بخش سیاست‌گذاری‌های آکسفام (سازمانی برای ریشه‌کن کردن فقر و بی‌عدالتی در دنیا) در حوزه نابرابری‌ها، اعلام کرده که ثروتمندان جهان همچنان به ثروت‌اندوزی خود ادامه می‌دهند، در حالی که بقیه جامعه برای دریافت حداقل‌ها دارند دست و پا می‌زنند.

بر اساس این تحلیل، میانگین افزایش ثروت به ازای هر فرد در قشر ثروتمند، طی دهه گذشته نزدیک به ۴۰۰ هزار دلار بوده، در حالی که این رقم برای یک فرد در قشر ضعیف، تنها ۳۳۵ دلار بوده است.

انتظار می‌رود در نشست پیش‌روی وزرای اقتصاد کشورهای G20، یک طرح جهانی برای افزایش مالیات اَبَر ثروتمندان جهان، ارائه شود.

این طرح توسط ریاست G20 و با حمایت کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، اسپانیا و فرانسه پیشنهاد شده و موضوع آن مقابله با نابرابری و تضمین پرداخت مالیات عادلانه توسط ثروتمندان است.

تحقیقات سازمان آکسفام نشان می‌دهد که درآمد ثروتمندان در کشورهای G20 طی چهار دهه گذشته ۴۵٪ افزایش یافته، در حالی که نرخ‌های مالیات بر درآمد آن‌ها به طور متوسط، یک سوم کمتر شده.

به گفته کارشناسان، در شرایط کنونی، افزایش مالیات برای اَبَر ثروتمندان، امری اجتناب‌ناپذیر است و این هفته اولین آزمون واقعی کشورهای G20 در میدان عمل خواهد بود تا ببینیم آیا آن‌ها اراده سیاسی کافی برای ایجاد یک سازوکار جهانی را دارند که بشود با آن نابرابری‌های طبقاتی را کاهش داد یا نه.