افزایش ۵۰ درصدی جرائم خشن در کانادا از زمان نخست‌وزیر شدن جاستین ترودو

اداره آمار کانادا، آمار جرم و جنایت گزارش شده به پلیس در سال ۲۰۲۳ را منتشر کرده. طبق این گزارش، میزان جرائم خشن در دوران نخست‌وزیری جاستین ترودو ۵۰ درصد افزایش یافته و ارتکاب قتل نیز نسبت به سال ۲۰۱۵، حدود ۲۸ درصد بیشتر شده است. 

از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳، کانادا شاهد ۴۶٪ افزایش سرقت خودرو، ۷۵٪ افزایش تجاوز جنسی، ۱۱۶٪ افزایش استفاده از سلاح گرم در جرائم مختلف و ۳۵۷٪ افزایش اخاذی بوده است.

با آنکه طبق گزارش اداره آمار، شاخص شدت خشونت نسبت به سال ۲۰۲۲ تنها ۲ درصد بالا رفته، محافظه‌کاران ترجیح داده‌اند تنها به داده‌های خام اداره آمار اشاره کنند و از آن برای تخریب لیبرال‌ها که از ۹ سال پیش‌ قدرت را در دست گرفته‌اند، استفاده کنند.

از آن طرف نیز لیبرال‌ها سعی دارند این را به جامعه القا کنند که اوضاع خیلی هم خوب است و نه کسی مشکل معیشتی دارد و نه جرم و خشونت در کشور وضعیت وخیمی دارد که البته آمار چیز دیگری می‌گوید.

پیر پالیو (رهبر حزب محافظه‌کار کانادا) در رابطه با گزارش اداره آمار گفته حالا که آمار رسمی افزایش جرم منتشر شده، معلوم است که سیاست‌های «بگیر و آزاد کن» لیبرال‌ها و NDPها، بدترین موج جرم و جنایت را در تاریخ کانادا رقم زده. این سخنان پالیو در راستای انتقادات محافظه‌کاران از سیاست‌های آزادی مشروط مجرمین در کاناداست.

واقعا معلوم نیست که این بدترین دوره جرم و جنایت در کانادا باشد یا خیر اما چیزی که واضح است این است که لیبرال‌ها نتوانسته‌اند جلوی آن را بگیرند و دولت ترودو هم برنامه مشخصی برای حل آن ندارد.

گفتنی است دولت فدرال کانادا احکام جرائم جدی (حتی جرائم مرتبط با اسلحه) را کاهش داده و شرایط آزادی مشروط یا همان آزادی با وثیقه را بسیار تسهیل کرده است.