پاسپورت کانادا: هفتمین پاسپورت قدرتمند دنیا و بالاتر از آمریکا

بر اساس داده‌های انحصاری که توسط یاتا یا همان انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (International Air Transport Association) در اختیار موسسه هنلی (Henley) قرار گرفته، این موسسه آخرین گزارش شاخص ارزش پاسپورت‌‌ها را منتشر کرده.

یکی از فاکتورهای خیلی مهم در تعیین ارزش پاسپورت یک کشور، تعداد کشورهایی است که دارنده پاسپورت می‌تواند بدون ویزا به آنها سفر کند.

بر اساس گزارش جدید موسسه هنلی، پاسپورت کانادا با یک رتبه ارتقا از جایگاه هشتم (در سال گذشته) به جایگاه هفتم رسیده و آمریکا با یک رتبه تنزل، از جایگاه هفتم به جایگاه هشتم رسیده است.

در سال ۲۰۱۹ هر دو کشور کانادا و آمریکا با هم رتبه ۶ را کسب کرده بودند. قبل و بعد از آن، همیشه کانادا در این رتبه‌بندی پایین‌تر از آمریکا قرار داشته. در سال ۲۰۱۴ آمریکا و بریتانیا مشترکا رتبه اول را به دست آورده بودند.

در حال حاضر دارندگان پاسپورت کانادا می‌توانند به ۱۸۷ کشور جهان بدون نیاز به ویزا سفر کنند، ویزای الکترونیکی (ETA) بگیرند و یا اینکه به محض رسیدن به مقصد، ویزا دریافت کنند. سال گذشته تعداد کشورهایی که کانادایی‌ها می‌توانستند بدون ویزا به آنها سفر کنند، ۱۸۵ کشور بود.

کشورهای کمی هستند که دارندگان پاسپورت کانادا باید برای سفر به آنها ویزا بگیرند، مثلا کشورهای الجزایر، ونزوئلا، افغانستان، چاد و چین.

همچنین برخی کشورها مثل کامرون، مصر، ویتنام و بنین، شرط دریافت ویزای الکترونیکی را برای دارندگان پاسپورت کانادایی قرار داده‌اند.

امسال سنگاپور با شکست ژاپن توانسته رتبه اول را کسب و عنوان قوی‌ترین پاسپورت دنیا را از آن خود کند. کشورهای زیر هم در رتبه دوم و سوم قرار گرفته‌اند:

– رتبه دوم:‌ فرانسه،‌ ژاپن، ایتالیا، اسپانیا و آلمان.

– رتبه سوم:‌ اتریش، فنلاند، ایرلند، لوگزامبورگ، هلند، کره جنوبی و سوئد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ایران به همراه سودان رتبه ۹۴ را به خود اختصاص داده و افغانستان نیز به تنهایی در آخرین رده (۱۰۳) قرار دارد.