اثرات مصرف ماریجوانا در دوران بارداری

مطالعات یک موسسه تحقیقاتی در کالیفرنیا نشان داده‌ که میزان مصرف ماریجوانا قبل و هنگام بارداری در دو دهه گذشته (در آمریکا) بیش از دو برابر شده. اغلبِ زنانی که این کار را انجام می‌دهند، برای تحمل حالت تهوع، درد، استرس و بی‌خوابی  به این کار روی می‌آورند.

از عواقبی که مصرف ماریجوانا می‌تواند بر روی نوزاد داشته باشد، می‌توان به وزن پایین موقع تولد، نارس متولد شدن و نیاز به بستری در ICU اشاره کرد. اما تا به حال فکر کرده‌اید که این کار می‌تواند چه عوارضی برای خود مادر در پی داشته باشد؟

تحقیقات نشان داده مادرانی که در دوران بارداری ماریجوانا مصرف کرده‌اند، ۱۷ درصد بیشتر از باقی زنان با خطر فشار خون بارداری و ۸ درصد بیشتر با خطر پره‌اکلامپسی (مسمومیت بارداری ناشی از فشار خون بسیار بالا) روبرو هستند. این افراد همچنین، ۱۹ درصد بیشتر از دیگر مادران با ریسک دکولمان یا کندگی جفت (placental abruption) دست و پنجه نرم می‌کنند.

جدا شدن ناگهانی یا کندگی جفت یکی از عوامل مهم مرگ و میر مادر و جنین است. با آنکه افزایش وزن در دوران بارداری برای مادر طبیعی است، این تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که مادران مصرف‌کننده ماریجوانا ۹ درصد بیشتر از دیگر مادران در معرض اضافه وزن بیش از حد هستند و ۵ درصد هم بیشتر از دیگر مادران امکان دارد که اضافه وزن لازم را نگیرند.

این تحقیقات یک نتیجه جانبی غیرمنتظره هم داشته‌: کاهش قند بارداری با مصرف ماریجوانا. البته محققان برای تایید این یافته، نیاز به تحقیقات بیشتر دارند. 

توصیه محققان برای مادران این است که از مصرف ماریجوانا به ویژه در سه ماهه اول بارداری جدا خودداری کنند اما اگر قادر به ترک یا کاهش مصرف خود نیستند، بهتر است حتما پزشک خود را در جریان موضوع قرار دهند.

در سال‌های اخیر موج فراگیری از تبلیغ بی‌ضرر بودن ماریجوانا در رسانه‌های اجتماعی و عمدتا توسط خرده‌فروشان این مواد، به وجود آمده که افراد زیادی را به سوی مصرف ماریجوانا سوق داده و زنان باردار را هم درگیر کرده است.