آیا بانک مرکزی کانادا نرخ بهره پایه را باز هم کاهش می‌دهد؟

بانک مرکزی کانادا چهارشنبه ۲۴ جولای، تصمیم جدید خود را در مورد نرخ بهره پایه اعلام خواهد کرد. در این میان، برخی کارشناسان معتقدند که بانک مرکزی بار دیگر نرخ بهره را به میزان ۰٫۲۵ درصد کاهش خواهد داد. 

در صورتی که نرخ بهره مجددا کاهش پیدا کند، این دومین کاهش نرخ بهره در بیش از چهار سال گذشته خواهد بود. بار قبل، نرخ بهره در ۵ جون از ۵ درصد به ۴٫۷۵ درصد کاهش پیدا کرد.

نرخ ۳ درصدی تورم آمریکا که اخیرا اعلام شده، امید اینکه نرخ بهره بار دیگر در کانادا پایین بیاید را تقویت کرده است. همچنین بر اساس گزارش اداره آمار کانادا، نرخ تورم در ماه جون ۲٫۷ درصد بوده، این یعنی بانک مرکزی کانادا به هدف خود (رسیدن تورم به ۲ درصد) نزدیک شده است.

به گفته کارشناسان، بازار اوراق قرضه واکنش مثبتی به گزارش تورم نشان داده و این باعث خوش‌بینی بیشتر شده که بانک مرکزی باز هم نرخ بهره را کاهش خواهد داد. به این ترتیب، برخی ارائه‌دهندگان مورگج، نرخ مورگج با بهره ثابت خود را پایین‌تر آورده‌اند و در صورتی که سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه مسکن افزایش یابد، حتی می‌توان انتظار تخفیف‌های بیشتر را نیز داشت. 

برای مثال، اگر خریداری ۱۰ درصد ارزش ملک مسکونی را به عنوان داون‌پیمنت پرداخت کند و یک واحد مسکونی به ارزش حدودی ۶۹۰ هزار دلار با نرخ مورگج متغیر ۵٫۷۰ درصد بخرد (مورگج ۲۵ ساله)، اقساط ماهیانه او چیزی حدود ۴ هزار دلار خواهد بود.

حالا اگر با کاهش ۰٫۲۵ درصدی نرخ بهره پایه، نرخ مورگج این فرد به ۵٫۴۵ درصد برسد، اقساط ماهیانه او چیزی حدود ۳۹۰۰ دلار می‌شود و سالانه حدود ۱۱۰۰ دلار اقساط کمتری پرداخت می‌کند.

البته سناریوی کاهش بیشتر نرخ بهره برای سرمایه‌گذاران منفعل (passive investors) و پس‌اندازکنندگانی که بازگشت سرمایه‌شان با نرخ بهره پایه نوسان دارد، خوشایند نیست چرا که درآمد آنها از محل پس‌اندازهایشان کاهش پیدا خواهد کرد.