همگرایی نرخ‌ بهره در کانادا و ایالات متحده: نویدبخش شرایط خوب اقتصادی کانادا در آینده

در ماه‌های اخیر، نگرانی‌های بسیاری در مورد اختلاف نرخ‌های بهره بین کانادا و ایالات متحده وجود داشته. این نگرانی‌ها به دلیل تأثیرات احتمالی اختلاف نرخ‌ بهره در این دو کشور بر ارزش دلار کانادا بوده است. 

با این حال، داده‌های جدید نشان می‌دهند که تورم در هر دو کشور کاهش یافته که ممکن است به کاهش فاصله بین نرخ‌های بهره کمک کند و در نهایت منجر به ثبات دلار کانادا شود.

در کانادا، نرخ تورم در ماه جون به ۲٫۷ درصد کاهش یافت، در حالی که در ماه می ۲٫۹ درصد بوده. کاهش نرخ تورم، انتظارات برای کاهش دوباره نرخ بهره توسط بانک مرکزی کانادا (در تاریخ ۲۴ جولای) را تقویت می‌کند. 

در ایالات متحده نیز، تورم به کمترین میزان خود در بیش از سه سال گذشته رسیده ، این امر باعث شده انتظار رود که فدرال رزرو در ماه سپتامبر نرخ‌ بهره آمریکا را کاهش دهد.

طبق پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی، کاهش احتمالی نرخ بهره در ایالات متحده (در سپتامبر) می‌تواند به همگرا شدن سیاست‌های پولی در بانک مرکزی کانادا و فدرال رزرو آمریکا، منجر شود. 

با وجود کاهش ارزش دلار کانادا در کوتاه‌مدت، پیش‌بینی می‌شود که دلار کانادا تا پایان سال تقریبا معادل ۷۲٫۵ سنت آمریکا شود. این رقم نشان‌دهنده ثبات نسبی دلار کانادا در آینده خواهد بود (کاهش ارزش دلار آمریکا در سطح جهانی یکی از دلایل این امر است).

از آنجایی‌ که دلار آمریکا از موقعیت ارزش‌گذاری بالایی در جهان برخوردار است، انتظار می‌رود که با تسهیل سیاست‌های پولی – بانکی دو کشور، شاهد بهبود فعالیت‌های اقتصادی در سال ۲۰۲۵ باشیم. 

همگرایی نرخ‌های بهره و کاهش تورم در دو کشور، امیدها را برای دستیابی به ثبات اقتصادی کانادا در سطح جهانی افزایش می‌دهد. این امر منجر به افزایش سرمایه‌گذاری در کانادا نیز خواهد شد. در گذشته سرمایه‌گذاران نمی‌توانستند به شرایط ناپایدار اقتصاد کانادا برای سرمایه‌گذاری اعتماد کنند.