نقض حقوق هزاران مهاجر توسط آژانس خدمات مرزی کانادا

دادگاه عالی آنتاریو طی حکمی، شکایت دسته‌جمعی ۸۳۶۰ نفر را که در ۸۷ زندان مختلف کانادا بازداشت بوده‌اند، علیه دولت فدرال پذیرفته است. این افراد مهاجرانی هستند که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳ توسط آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) بازداشت شده‌اند.

این مهاجران بازداشتی که اقامه دعوی کرده‌اند، بر نقض حقوق خود توسط دولت فدرال تاکید دارند چرا که به گفته ایشان، با آن‌ها مثل جنایتکاران خطرناک رفتار شده، با خلافکاران سابقه‌دار در یک سلول قرار گرفته‌اند، به آنها دستبند و پابند زده شده و برای بازرسی‌های بدنی کاملا برهنه شده‌اند.

مساله مهم اینجاست که این شاکیان بازداشتی که اتباع خارجی یا مهاجران مقیم کانادا هستند تحت قانون حفاظت از پناهندگان و مهاجران (Immigration and Refugee Protection Act) توسط آژانس خدمات مرزی کانادا محکوم به جرایم کیفری نشده‌اند.

در این شکواییه دسته‌جمعی آمده: «طبق حقوق بین‌الملل و قوانین کشور کانادا، بازداشت مهاجران، ماهیت اداری دارد نه کیفری. با این حال، CBSA همچنان هزاران بازداشتی مهاجر را در زندان‌های سراسر کانادا نگه داشته که این نقض منشور حقوق بازداشتی‌هاست».

گفتنی است که CBSA می‌تواند در صورتی که احراز هویت اتباع خارجی یا متقاضیان پناهندگی به درستی صورت نگیرد یا این ریسک وجود داشته باشد که آن‌ها از رویه‌های قانونی مربوط به امور مهاجرتی خود فرار کنند، این افراد را خطری برای عموم مردم در نظر بگیرد و بازداشت کند.

همچنین CBSA این اختیار را دارد که این اتباع خارجی و مهاجران مشکوک را یا در یکی از سه مرکز مخصوص نگهداری مهاجران نگه دارد یا آن‌ها را در توافق با دولت‌های استانی یا تریتوری‌ها به زندان‌های آن‌ها بفرستد.

از سال ۲۰۲۲ برخی استان‌ها توافق خود را با CBSA در این خصوص بر هم زده‌اند و گفته‌اند که این رویه، ناقض تعهدات حقوق بشری کاناداست.

در صورت محکوم شدن در این پرونده، دولت فدرال باید مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار غرامت به مجموع شاکیان پرداخت کند که بین آن‌ها تقسیم خواهد شد. دولت فدرال هنوز اعلام نکرده که قصد فرجام‌خواهی نسبت به حکم دادگاه عالی آنتاریو را دارد یا خیر.