تازه‌ترین اظهار نظر پالیو در مورد ترودو: او یک «جوک» در صحنه جهانی است

پیر پالیو جمعه ۱۲ جولای در یک کنفرانس خبری در مونترال به خبرنگاران گفته که از دیدن جاستین ترودو در نشست سران ناتو خجالت‌زده شده، وقتی که دیده او تا این اندازه تحت فشار برای تامین هدف مالی مورد نظر ناتو قرار گرفته است.

پالیو گفته، ترودو یک «جوک محض» در عرصه جهانی است و از اینکه می‌بیند او دستمایه تمسخر دیگر رهبران کشورهای عضو ناتو قرار گرفته، شرمسار است. کانادا از داشتن نخست‌وزیری که همه چیزش نمایش است و کار عملی انجام نمی‌‌دهد خسته شده.

البته پالیو چیزی در این مورد نگفته که آیا در صورت نخست‌وزیری به وعده ترودو برای تخصیص ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) به هزینه‌های دفاعی ظرف ۸ سال آینده، عمل خواهد کرد یا نه.

از وعده‌هایی که پالیو در صورت نخست‌وزیر شدن داده این است که کمک دولت کانادا به دیکتاتورها، تروریست‌ها و بروکراسی‌های چندملیتی را قطع خواهد کرد و اجازه نخواهد داد سازمان‌های دفاعی به اسم دفاع از کانادا، پس‌اندازهای این کشور را با دروغ و فریب به اصطلاح خرج نیروهای مسلح کنند.

پیش از این پالیو اعلام کرده بود که دولت محافظه‌کار او سعی در تامین تعهدات ناتو خواهد کرد اما جدول زمانی خاصی در این رابطه ارائه نداده است.

آمریکا آشکارا از ترودو بابت عقب ماندن از تعهدات خود به ناتو انتقاد نموده، وابسته بودن کانادا به آمریکا را در این مسئله «شرم‌آور» توصیف کرده و دولت ترودو را از این نظر «بی‌قانون» خوانده‌ است.

گفتنی است کانادا از لحاظ ارزش دلاری هزینه‌های دفاعی خود در ناتو، در ردیف هفتم از میان ۳۲ کشور قرار دارد اما از لحاظ تخصیص ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی به هزینه‌های دفاعی، در رتبه ۲۷ قرار دارد.