محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا از هوش مصنوعی برای تشخیص نوع سرطان آندومتر استفاده کردند

جمعی از محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا در مطالعه‌ای که هنوز جریان دارد، از هوش مصنوعی برای تشخیص الگوهای خاصی در تصاویر سلول‌های سرطانی مربوط به سرطان آندومتر استفاده می‌کنند. سرطان آندومتر گونه‌ای از سرطان رحم است که پوشش داخلی رحم را درگیر می‌کند.

الگوهایی که توسط این هوش مصنوعی تشخیص داده می‌شود به محققان کمک می‌کند که بفهمند آیا خطر مرگ برای یک بیمار مبتلا به این نوع از سرطان زیاد است یا خیر و یا اینکه آیا بیمار مستعد بازگشت این بیماری هست یا خیر.

یکی از این محققان می‌گوید:‌ «سرطان آندومتر خیلی متنوع است و در برخی بیماران احتمال بازگشت بیماری پس از درمان، زیاد است. استفاده از هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند که هیچ فرصتی را برای به کارگیری مداخلات نجات‌دهنده از دست ندهیم».

پروفسور علی بشاشتی و تیمش در دانشگاه بریتیش کلمبیا مدلی از هوش مصنوعی ساخته‌اند که نمونه تصاویر سلول‌های سرطانی بیماران مبتلا به سرطان آندومتر را می‌شناسد و ارزیابی می‌کند. 

با دیتابیسی متشکل از ۲۳۰۰ تصویر، این مدل از هوش مصنوعی توانسته تفاوت‌های سلول‌های سرطانی بیماران مبتلا به سرطان آندومتر را تشخیص دهد و به این ترتیب، زیرگونه‌ای جدید از سرطان آندومتر شناسایی شده که نرخ نجات خیلی پایین‌تری دارد.

به گفته پروفسور بشاشتی، قدرت این هوش مصنوعی در این است که می‌تواند دسته‌های خیلی بزرگی از تصاویر را تجزیه‌وتحلیل کند که پاتولوژیست‌ها قادر به انجام آن نیستند. او می‌گوید که امیدوار است به زودی این ابزار به طور گسترده در همه جا به کار گرفته شود تا تشخیص و درمان سرطان آندومتر به طور موثرتری صورت بگیرد.

به گزارش ژورنال انجمن پزشکی کانادا در سال ۲۰۱۷، نرخ وقوع سرطان آندومتر ۳۷٫۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر و نرخ مرگ و میر ناشی از آن، ۵٫۳ در هر ۱۰۰ هزار نفر است که هر دو هم در حال افزایش است.