اجبار به بازگشت یا پناهندگی برای برخی ویزیتورهای هندی و نیجریه‌ای در فرودگاه‌های کانادا

اخیرا گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) بسیاری از ویزیتورهای هندی و نیجریه‌ای را در همان فرودگاه مجبور به بازگشت یا پر کردن فرم اعلام پناهندگی می‌کند.

بسیاری از افرادی که تحت تاثیر این اقدام CBSA قرار گرفته‌اند از این موضوع خشمگین هستند و معتقدند به اعضای خانواده آنها که بعضا والدین مسن آنها بوده‌اند و از فرودگاه برگشت داده شده‌اند، بی‌احترامی بزرگی شده.

در بعضی موارد، ویزای توریستی ویزیتورها که برای دو ماه اقامت بوده، طبق نظر افسران CBSA در فرودگاه به یک ماه اقامت تغییر یافته. حال سوالی که برای بسیاری پیش آمده این است: اگر ورود آنها مشکلی دارد، چرا فقط مدت زمان ویزیت تغییر کرده؟ آنها یا واجد شرایط ورود هستند یا خیر، حد وسطی برای این موضوع وجود ندارد.

از انتقادهای شدیدی که به این اقدام CBSA توسط کاربران رسانه‌های اجتماعی وارد شده این است که متوجه نمی‌شوند چرا عده‌ای از این افراد (هندی و نیجریه‌ای) مجبور به پر کردن فرم درخواست پناهندگی شده‌اند؟ مگر کانادا به اندازه کافی مشکل پناهندگی ندارد که دولت حتی مجبور شده برای اسکان آنان هتل خریداری کند؟

عده‌ای هم اما از این اقدام CBSA استقبال کرده‌اند و این کار را در راستای تامین امنیت کانادا می‌دانند. برخی هم معتقدند وقتی که عده‌ای شورِ دغل‌کاری را درآورده‌اند، CBSA مجبور است چنین کاری بکند و در چنین وضعیتی، تر و خشک با هم می‌سوزند.

موضوع به همین اندازه گیج کننده است. معلوم نیست وقتی که به شخص ویزا داده شده است، چرا از ورودش جلوگیری شده، همچنین معلوم نیست چرا باید کسی که قبلا هم به کانادا آمده، الان هم ویزای معتبر دارد برگشت داده شود و همچنین معلوم نیست که چرا به عنوان آلترناتیو به آنها پیشنهاد داده شده که «پناهنده» شوند!