بانک مرکزی باید نرخ بهره را کاهش دهد تا از افزایش بیشتر نرخ بیکاری جلوگیری کند

کارشناسان اقتصادی در National Bank هشدار داده‌اند که اگر بانک مرکزی کانادا (BoC) به زودی نرخ بهره را کاهش ندهد، امسال نرخ بیکاری  از مرز ۷ درصد هم خواهد گذشت. 

وضعیت بازار کار آنقدر وخیم است که به سختی در شرایط  کنونی دوام آورده، بنابراین پیش از آنکه خیلی دیر شود باید کاری کرد. کارشناسان تاکید دارند که نباید صرفا بر ارقام نرخ تورم تمرکز کرد زیرا این کار باعث نادیده گرفته شدن شرایط بحرانی بازار کار خواهد شد. 

از نظر کارشناسان میزان کاهش نرخ بهره در ماه جولای احتمالا از کاهش قبلی (در ماه جون) بیشتر خواهد بود مگر آنکه نرخ تورم ماه جون چنان فاجعه‌بار باشد که بانک مرکزی را از این کار باز دارد.

در ماه جون، کانادا شاهد از دست رفتن ۱۴۰۰ شغل بود که میزان نرخ بیکاری را به ۶٫۴ درصد افزایش داد، در حالی که این نرخ در ماه می ۶٫۲ درصد بوده. این میزان افزایش حتی از بیشترین رکورد ثبت شده نرخ بیکاری در زمان پاندمی کرونا ( که زیر ۵ درصد بود) فراتر رفته است.

در میان کشورهای گروه هفت (G7)، کانادا رتبه اول را در ثبت بیشترین افزایش نرخ بیکاری نسبت به نرخ بیکاری سال ۲۰۲۲ داشته (افزایش ۱٫۶ درصدی) و در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) هم رتبه پنجم را داراست. 

به گفته کارشناسان، اگر به همین شکل پیش برویم، نرخ بیکاری تا بهار آینده می‌تواند به ۷٫۵ درصد هم برسد. همچنین احتمالا با بدتر شدن شرایط بازار کار، میزان دستمزدها هم به ناچار کاهش پیدا می‌کند زیرا حضور کارگران بیکار باعث افت دستمزدها خواهد شد.

کارشناسان می‌گویند در این شرایط نابسامان، بانک مرکزی باید سریعاً نرخ بهره را کاهش دهد تا از افزایش بیشتر نرخ بیکاری جلوگیری کند.

تصمیم بعدی بانک مرکزی کانادا در مورد نرخ بهره پایه در ۲۴ جولای اعلام خواهد شد.