نظر کارشناسان اقتصادی: کانادا باید با احتیاط بیشتری نرخ بهره را کاهش دهد

با کاهش ۰٫۲۵ درصدی نرخ بهره پایه در ماه جون و رسیدن آن به سطح ۴٫۷۵ درصد، انتظارها برای کاهش هر چه بیشتر نرخ بهره در ماه جولای و ماه‌های آتی و رساندن آن به ۴ درصد تا پایان سال ۲۰۲۴ بالا رفته. 

اما کارشناسان اقتصادی، در خصوص کاهش‌های پیاپی نرخ بهره توسط بانک مرکزی نگرانی‌هایی دارند و معتقدند این کار باید با در نظر گرفتن همه جوانب و با احتیاط صورت گیرد چرا که کاهش‌های مداوم و بیش‌ از حد نرخ بهره می‌تواند منجر به فشارهای تورمی شود.

از آنجایی که اقتصاد کانادا رابطه تنگاتنگی با اقتصاد آمریکا دارد، در صورتی که کاهش نرخ بهره در کانادا متناسب با نرخ بهره در آمریکا نباشد، ارزش دلار کانادا سقوط می‌کند که این باعث گرانتر شدن واردات از آمریکا و متعاقبا افزایش نرخ تورم می‌شود.

فاکتور دیگری که باید در نظر گرفته شود، گرم شدن بیش از حد بازار خرید و فروش مسکن در پی کاهش نرخ بهره است که به عقیده کارشناسان می‌تواند موجب افزایش بی‌رویه قیمت مسکن شود.

در آخر اینکه با وجود رشد دستمزدها و پیشی گرفتن آن از تورم، بهره‌وری نیروی کار در کانادا رشد نزولی داشته. طبق الگوهای اقتصادی، این روند می‌تواند منجر به بالا رفتن تورم شود.