جمعیت کانادا در نیم قرن آینده پیرتر خواهد شد: سه برابر شدن جمعیت سالمندان کشور تا ۲۰۷۳

گزارش جدید اداره آمار کانادا نشان می‌دهد که جمعیت این کشور تا سال ۲۰۷۳ به ۶۳ میلیون نفر می‌رسد و تعداد افراد بالای ۸۵ سال سه برابر خواهد شد.

بر اساس این گزارش، به صورت عادی سناریوهای مختلفی برای رشد جمعیت یک کشور وجود دارند. اما در مورد کانادا، «مهاجرت» مهمترین عامل افزایش جمعیت است و رشد طبیعی جمعیت تنها به عنوان یک عامل جانبی تلقی می‌شود. 

در این گزارش آمده که جمعیت در طی نیم قرن آینده از حدود ۴۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ به ۴۷ تا ۸۷ میلیون نفر خواهد رسید (به طور متوسط ​​۶۳ میلیون نفر تخمین زده شده است).

همچنین پیش‌بینی می‌شود که تعداد سالمندان به طور قابل توجهی افزایش یابد و سه برابر شود. انتظار می‌رود تعداد سالمندان بالای ۸۵ سال تا ۲۰۷۳ بین ۳٫۳ تا ۴٫۳ میلیون نفر افزایش یابد. طبق آمار در سال ۲۰۲۳ تعداد سالمندان بالای ۸۵ سال در کانادا حدودا ۹۰۰ هزار نفر بوده.

پیش بینی اداره آمار نشان می‌دهد که جمعیت استان‌های کبک، نوا اسکوشیا، نیو برانزویک و نیوفاندلند به عنوان بخشی از جمعیت کل کشور، تحت تمام سناریوها باز هم تا سال ۲۰۴۸ کاهش می‌یابد و جمعیت استان‌های ساسکاچوان، آلبرتا و بریتیش کلمبیا هم افزایش خواهد داشت. 

جمعیت سالمندی کشور باعث فشار مضاعف بر روی نیروی کار خواهد شد و همچنین هزینه‌های بیشتری باید صرف ارائه خدمات به سالمندان شود. سالخوردگی جمعیت در آینده بار مالی زیادی به دولت‌ تحمیل خواهد کرد، بنابراین دولت کانادا باید پیش از بحران چاره‌ای برای این موضوع بیاندیشد.

با توجه به اینکه در آینده برخی از استان‌ها با کاهش و برخی دیگر با افزایش جمعیت روبرو خواهند شد و این باعث پراکندگی نامتناسب جمعیت سالخورده و توزیع نابرابر نیروی کار در سطح کشور می‌شود، لذا دولت باید جمعیت مهاجر (نیروی کار) را بین استان‌ها با درایت بیشتری توزیع کند، به خصوص در مشاغل مرتبط با مراقبت از سالمندان.