مقابله با چالش‌های تمدید مورگج در دوران نرخ‌های بهره بالا

هنگام بحران‌های اقتصادی و زمانی که نرخ بهره بالاست، یکی از دغدغه‌های مهم افراد، تمدید مورگج است. بسیاری از کانادایی‌ها قبلا مورگج را با قیمت خیلی خوبی گرفته‌اند اما حالا نگران افزایش قابل‌توجه مبلغ اقساط ماهانه مورگج خود هستند.

در این مطلب به نکاتی اشاره می‌کنیم که با توجه به آنها می‌توانید کمی از دغدغه‌های خود برای تمدید مورگج (در زمان بالا بودن نرخ بهره) کم کنید.

یکی از دلایل نگرانی افراد، استرس تست است. خوب است این را بدانید در صورتی که موقع تمدید مورگج، بانک خود را تغییر ندهید یا پول بیشتری وام نگیرید، نیازی به انجام دوباره استرس تست ندارید.

مهم است که دست روی دست نگذارید و همه چیز را به دقیقه نود موکول نکنید. هر چه سریعتر مدارک و اسناد مورگج خود را جمع‌آوری کرده و با استفاده از برنامه‌های محاسبه آنلاین، حساب کنید که با نرخ‌های مختلف بهره، مبالغ اقساط ماهیانه شما چقدر خواهد بود. 

به این ترتیب می‌توانید بانک‌ها و وام‌دهنده‌های مختلف را به خوبی با هم مقایسه کنید و در صورت افزایش قابل‌توجه هزینه‌هایتان، شوکه نشوید. همچنین بهتر است هزینه‌های مختلف تمدید مورگج را قبل از آنکه زمان تمدید فرا برسد، با کارگزارتان مورد بررسی قرار دهید.

به کمک کارگزارتان، به دنبال نرخ‌های بهتر بگردید. با وام‌دهنده فعلی خود مذاکرده کنید، مخصوصا اگر سابقه کردیت خوبی دارید و تاکنون خوش‌حساب بوده‌اید. اگر لازم بود، وام‌دهنده خود را قبل از پایان دوره مورگج فعلی عوض کنید. البته این کار جریمه‌هایی هم دارد اما گاهی به نفع شماست که این جریمه را بپردازید و وام‌دهنده خود را عوض کنید. 

با کمک مشاوران حرفه‌ای مورگج، تصمیم بگیرید که مورگج با نرخ ثابت برای شما بهتر است یا با نرخ متغیر. اگر پس‌انداز دارید، شاید بهتر باشد پیش‌پرداخت بیشتری داشته باشید تا هزینه‌های پرداختی شما در آینده کمتر شود.

فارغ از نرخ تمدید مورگج، بودجه کلی خود را ارزیابی نمایید و سعی کنید از هر جایی که امکانش برایتان وجود دارد پول بیشتری سیو کنید تا در صورت افزایش هزینه‌های مورگج، توانایی پرداخت داشته باشید.