پارلمان کانادا خواستار تحریم عوامل دخیل در بازداشت و محاکمه توماج صالحی شد

روز دوشنبه (۱۷ جون)، طرح پیشنهادی خانم Heather McPherson، عضو حزب NDP کانادا، به اتفاق آرا توسط همه اعضای پارلمان کانادا به تصویب رسید.

این طرح در اعتراض به حکم اعدام توماج صالحی (موزیسین و خواننده رپ ایرانی) و به منظور تحریم افراد دخیل در صدور این حکم پیشنهاد شده است.

در این طرح از دولت کانادا خواسته شده که ۳۱ نفر از قضات دادگاه انقلاب، دادستان‌ها و نیروهای امنیتی که در صدور حکم اعدام برای توماج صالحی نقش داشته‌اند را تحریم کند. نام این ۳۱ نفر توسط گروهی از فعالان حقوق بشر که پس از جنبش «زن، زندگی، آزادی» در خارج از ایران گرد هم آمده‌اند در اختیار پارلمان کانادا قرار گرفته است. نازنین افشین‌جم یکی از فعالان حقوق بشر عضو این گروه است.

طرح TOOMAJ که به تصویب پارلمان کانادا رسیده، مخفف عبارت زیر است:


Targeting Oppressive Officers to Mitigate Abuse in the Iranian Judiciary


همچنین این طرح خواستار محکومیت آپارتاید جنسی، نقض آزادی‌های مدنی، کشتار، ارعاب و خشونت جمهوری اسلامی علیه مردم ایران است. این طرح بر حمایت بی‌قید و شرط کانادا از مردم ایران، آزادی و دموکراسی در ایران تاکید دارد.

دیروز خانم مکفرسن در بخشی از سخنان خود در این رابطه گفت: «امروز، روز پیروزی توماج صالحی و میلیون‌ها نفری است که او را دوست دارند. امروز شجاعت مردم ایران در حمایت از دموکراسی و حقوق بشر از طریق جنبش «زن، زندگی، آزادی» به رسمیت شناخته شد.»