دولت فدرال کانادا تا ۱۹ جون فرصت دارد قانون شهروندی جدید را تصویب کند

دادگاه عالی آنتاریو سال گذشته حکم داد که دولت فدرال تا ۱۹ جون ۲۰۲۴ فرصت دارد که قانون جدید شهروندی را به تصویب برساند. این قانون مربوط به اعطای تابعیت به آن دسته از شهروندان کانادایی است که فرزندان خود را خارج از خاک کانادا به دنیا می‌آورند

در حال حاضر فرزندان کانادایی‌هایی که خارج از کانادا به دنیا می‌آیند، طبق قانون فعلی، لزوما و به صورت اتوماتیک شهروند کانادا نمی شوند. به همین دلیل، دادگاه عالی آنتاریو از دولت فدرال کانادا خواسته تا در مهلت مقرر این قانون را اصلاح کند.

در ۲۳ می، مارک میلر (وزیر مهاجرت کانادا)، لایحه جدیدی را در این رابطه معرفی کرد و از دادگاه خواست که ضرب‌الاجل را تمدید کند اما دادگاه هنوز با این تمدید موافقت نکرده. در این لایحه جدید، فرزندان شهروندان کانادا که در خارج از کشور به دنیا می‌آیند، به راحتی و به صورت اتوماتیک از شهروندی کانادا برخوردار می‌شوند، نه درجه پایین‌تر.

بنابراین در صورت تصویب قانون شهروندی جدید، شهروندی کانادا به صورت خودکار به کسانی که از سال ۲۰۰۹ به بعد از والدین کانادایی (سیتیزن کانادا) در خارج از خاک کانادا به دنیا آمده‌اند، اعطا می‌شود.

در سال ۲۰۰۹ دولت استیون هارپر (نخست وزیر سابق محافظه کار) قانون را تغییر داد تا والدین کانادایی که در خارج از کشور فرزند خود را به دنیا می‌آورند، نتوانند تابعیت خود را به فرزندانشان منتقل کنند.

حزب NDP تاکنون تلاش زیادی برای تسریع تصویب این لایحه کرده اما هر بار با مخالفت حزب محافظه‌کار روبرو شده است.

مارک میلر روز ۱۲ جون اعلام کرده در صورتی که فرصتی به دولت برای تصویب این لایحه داده نشود، مجبور است شخصا به تک‌تک چنین پرونده‌هایی رسیدگی کند که چنین وضعیتی قابل قبول نیست.

گفتنی است، دولت فدرال هیچ ایده‌ای ندارد که در صورت تصویب این قانون، چند نفر به طور اتوماتیک، شهروندی کانادا را به دست خواهند آورد.